Wat is dat toch met die Bach? Was hij een bevlogen genie of een muzikale cijfermaniak? Als een van zijn meest ingenieuze composities wordt wel Das Musikalisches Opfer beschouwd. Een redelijk simpel thema (aangereikt door de Pruisische koning Friedrich der Grosse, der alte Fritz) wordt in no-time uiteengeplozen en samengeknoopt tot een constructie die haast niet meer met normaal luisteren te ontwarren is. Daarom is het misschien beter om niet alleen met de oren te luisteren, maar ook met de ogen. Onderstaande fascinerende visualisatie op basis van de Möbius-band (een wiskundig model bestaande uit een strook die eenmaal gedraaid wordt waarna de uiteinden aan elkaar worden bevestigd) laat zien hoe de muziek van Bach in elkaar zit.
[…] Gisteren ‘zagen’ we het eerste deel van Bachs Musikalisches Opfer, in beeld gebracht door middel van een Möbius-band. Vandaag opnieuw een Bach-visualisatie, nu van het eerste deel van Brandenburgs Concert No. 4, gemaakt door Stephen Malinowski, uitvinder van de Muziek Animatie Machine. Hij vertaalt muzikale tonen in instinctief te volgen grafische representaties in kleur, die ons helpen de ingewikkelde muziek van Bach beter te kunnen begrijpen en waarderen. Klik hier voor het hele vierde Brandenburgse Concert in full-colour. […]