Vanaf volgend schooljaar beginnen elf Steve Jobsscholen met hun iPad onderwijs, waarin kinderen zelf mogen bepalen wat ze willen leren en wanneer, en waarin leraren slechts een ‘coachende rol’ hebben. Normaal leg je zo’n bericht geeuwend terzijde. Maar niet als er boven staat: “Vrijwel hele kamer ziet iPadscholen wel zitten.” Bijna alle partijen zijn enthousiast. SP zegt: “Laten we eerlijk zijn: dat klassikaal woordjes stampen van vroeger heeft zijn beste tijd wel gehad.” Als ik dat lees, krijg ik ook sterk de neiging om te stampen, namelijk op het gezicht van deze Jasper van Dijk. Waar haalt hij zijn wijsheid vandaan? Kan hij zijn standpunt onderbouwen met feiten? Nee, want anders had hij niet zijn toevlucht genomen tot de drogreden die wij in de klassikale lessen Nederlands ‘ontduiking van de bewijslast’ noemen. Laten we vooral éérlijk zijn, Jasper. De VVD vindt dat ‘het onderwijs niet stil kan staan terwijl de wereld om ons heen aanzienlijk verandert, met name op het gebied van de technologie’. Het enige wat volgens de VVD kennelijk wél stil kan staan, is het lerarensalaris, dat al vier jaar op de nullijn bivakkeert. Het is triest dat we voor de enige verstandige reactie bij de PVV moeten zijn. Harm Beertema verwijst naar het studiehuis, waarin leraren óók al genoegen moesten nemen met een coachende rol, terwijl hun leerlingen zelfstandig achter de computer hun kennis aan het construeren waren. “Blijkbaar zijn we nu alweer vergeten op wat voor deceptie dat uitliep.” Overigens staat verderop in de krant een stuk waarin de waarde van dit nieuwste nieuwe leren ter discussie wordt gesteld. Zo wordt een Duitse psychiater geciteerd, van wie binnenkort het boek Digitale dementie verschijnt. Spitzer vindt dat het beter is kinderen zo weinig mogelijk aan digitale media bloot te stellen. Ze worden er alleen maar ‘dik, dom, agressief, eenzaam, ziek en ongelukkig’van. Dat is dan weer het andere uiterste.
Geef een reactie