Het is altijd aangenaam wakker worden, op zaterdagmorgen, met de herhaling van Vrije Geluiden, zolang dat programma tenminste niet óók
geofferd wordt op het hakblok van de bezuinigingen (wanneer trekt dat superieure economische systeem van ons zichzelf nu eens een keer uit het moeras?). Vandaag vielen we midden in Die Kunst der Fuge van Bach, prachtig vertolkt door het Floridus Trio, aangevoerd door accordeoniste/pianiste Marieke Grotenhuis.Die Kunst der Fuge wordt wel beschouwd als het laatste werk van Bach, en de mythe wil dat de Oude Pruikenkop stierf met de ganzenveer in de hand, midden in het veertiende contrapunt. Het is zeer de vraag of dat allemaal waar is, maar feit is wel dat er geen instrumentatie is aangegeven. Misschien bedoelde Bach ook niet zozeer een kant-en-klare compositie te presenteren, maar meer een academisch bravourestuk. Hoe dan ook, hij zal niet een accordeon in gedachten hebben gehad, want die bestond in zijn tijd nog niet. Marieke Grotenhuis heeft daar lak aan. Met veel allure gaat ze samen met haar collega’s van het Floridus Trio Die Kunst der Fuge te lijf. Als Bach nog leefde, zou hij zich verrukt omdraaien in zijn graf.
Geef een reactie