• Reclame
  • Bedrijfsjournalistiek
  • Tekstredactie
  • Interviews
  • Onderwijs
  • CD-recensies

René Leverink Tekst

  • Home
  • Over René Leverink Tekst
  • OCW / blog
  • Taal & Communicatie / blog
  • Assortiment
  • Contact
Je bent hier: Home / Onderwijs, cultuur & wetenschap / Zwaar op de maag

Zwaar op de maag

17 september 2013 1 Reactie

1348000276-1005743-1958---mark-rothko--untitled-seagram-mural-sketch--technique-mixte-sur-toile--2661x2524--wngoa-www.nevsepic.com.uaHet is dat de entree gratis is, anders zou je je eigen in dat Tate Modern toch flink bekocht voelen. Want wat is dit voor een naargeestig mausoleum?! In het halfdonker hangen schilderstukken aan de muur die zo groot zijn als billboards langs de snelweg, maar het lijkt wel of derothko2 posters gejat zijn en er alleen vage, verweerde lijmvlekken zijn achtergebleven. Donkere, onbestemde kleuren, sombere vegen als het karige decor van experimenteel, gesubsidieerd totaaltoneel. Maar zoals verkeersongelukken en bosbranden een haast zondige fascinatie oproepen, zo lukt het evenmin je zo maar van die lugubere, dreigende, vibrerende monsters van Mark Rothko los te scheuren. Je wordt erin gezogen, of je wilt of niet, en als je niet uitkijkt, kom je er nooit meer uit en blijf je eeuwig rondtasten van blauwgrijs naar kastanjebruin, van bordeauxrood naar oudroze, zit jij nu in het schilderij, of zit het schilderij in jou?
Joris RothkoIn 1958 kreeg Mark Rothko, op dat moment de Rembrandt van New York, opdracht negen muurschilderijen te maken voor het stijlvolle interieur van de Four Seasons, het restaurant op de begane grond van het kantoorgebouw van de Canadese drankenfabrikant Seagram. Dit is hoe het afliep met de opdracht – met Rothko zelf. De opdrachtgever vond de schilderijen mooi, maar vreesde dat zijn gasten geen hap meer door hun keel konden krijgen, aan alle kanten belaagd en in het nauw gedreven door die deprimerende, overweldigende wandgevaartes. Rothko begreep dat zelf ook, nam zijn doeken terug en schonk ze in 1970 aan het Tate-museum, waar ze nog altijd hangen, geïnstalleerd volgens de instructies van de schilder, tegenover elkaar in een kleine, schaars verlichte ruimte, als een zijkapel in een middeleeuwse kathedraal. Een paar uur voor de negen stukken in de Tate Gallery arriveerden, werd Mark Rothko dood gevonden op de vloer van zijn atelier in Manhattan, met doorgesneden polsen.

Deel dit bericht:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)

Categorie: Onderwijs, cultuur & wetenschap, Uncategorized Tags: Power Of Art, Rothko, Schama, Seagram, Tate Modern

Ontvang nieuwe blogberichten per e-mail

Vul je e-mailadres in om e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe blogberichten.

Trackbacks

  1. Duurste foto ooit | OCW schreef:
    28 september 2013 om 14:49

    […] blauwgrijs, groen, grijs en groen. Bijna een abstract schilderij, dat doet denken aan het werk van Mark Rothko. De afmetingen van deze fotoafdruk (te vinden in het Tate Modern in Londen) zijn 190 x 360 cm. […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogberichten

  • Joviale SS’er 9 april 2021
  • ‘Te gek slecht’ 6 april 2021
  • Sperwers en roodborstjes 30 maart 2021
  • Vertrouwen in het kwadraat 26 maart 2021
  • Trauma’s trek je gewoon door de plee 25 maart 2021

Ontvang blogberichten per mail

door Aftrap Communicatie