• Reclame
  • Bedrijfsjournalistiek
  • Tekstredactie
  • Interviews
  • Onderwijs
  • CD-recensies

René Leverink Tekst

  • Home
  • Over René Leverink Tekst
  • OCW / blog
  • Taal & Communicatie / blog
  • Assortiment
  • Contact
Je bent hier: Home / Onderwijs, cultuur & wetenschap / Wil de echte Malevich nú opstaan?

Wil de echte Malevich nú opstaan?

7 januari 2014 Reageer

malevich_self_portraitJe kunt je haast niet voorstellen dat al die schilderijen van een en dezelfde kunstenaar zijn. De borden in de verschillende zalen van het Stedelijk Museum vormen al haast een modernistisch gedicht op zich: impressionisme symbolisme fauvisme neo-primitivisme kubo-futurisme a-logisme suprematisme en – eindelijk – post-suprematisme. Iemand die zo alle kanten op waait, kan niet altijd uitblinken. Op bepaalde terreinen – impressionisme, kubisme – hebben anderen meer geëxcelleerd. Maar als Malevich uiteindelijk (nee, bijna uiteindelijk) de uiterste conclusie trekt van het denken in steeds abstractere vormen, en hij het suprematisme uitvindt (de ‘uiterste kunst’, volledig losgezongen van iedere figuratie), dan is er toch werkelijk sprake van een groot creatief genie. Het zwarte

“We willen de wereld opbouwen volgens een objectloos systeem, ons steeds verder verwijderend van het object, zoals de schepping van de natuur door de kosmos.”
Kazimir Malevich, Brief aan Nederlandse kunstenaars, 1922

vierkant is mooi in zijn onverbiddelijke onontkoombaarheid. Prachtig om te zien hoe die kerels in dat tijdperk van de grote veranderingen worstelen met hun artistieke en maatschappelijke ideologieën, en met een staat die alles wil kanaliseren, ook de woeste vloedgolven van zijn weerbarstige creatieve elite. Uiteindelijk (ja, nu wel) komt ook Malevich tot bedaren en maakt hij nog enkele verbluffend mooie portretten. Het is redelijk vol op deze maandag in de kerstvakantie. Wat wil je, Malevich, daar moeten we heen! Natuurlijk ook de onvermijdelijke Amsterdamse Montessorimoeders die hun zesjarige tongpunt-r-dochters helpen met de puzzeltocht. “Welke kleur komt in al deze schilderijen maar één keer voor?” Ik krijg behoefte aan patat, bier en voetbal. Geheel verlaten is de zaal met architectons: suprematisme in drie dimensies; abstracte architectuur, bedoeld om in te denken, niet om in te wonen.

impressionismekubismeMalevich_UntitledWorkerssuprematism-two-dimensional-self-portrait-1915zwart vierkantportret4a48cf9ec37f358a7b3013940af0b236

Deel dit bericht:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)

Categorie: Onderwijs, cultuur & wetenschap, Uncategorized Tags: architectons, Malevich, Stedelijk Museum

Ontvang nieuwe blogberichten per e-mail

Vul je e-mailadres in om e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe blogberichten.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogberichten

  • Net tot de menselijke soort toegelaten 15 april 2021
  • Joviale SS’er 9 april 2021
  • ‘Te gek slecht’ 6 april 2021
  • Sperwers en roodborstjes 30 maart 2021
  • Vertrouwen in het kwadraat 26 maart 2021

Ontvang blogberichten per mail

door Aftrap Communicatie