Vliegtuigramen zijn zó passé! De nieuwe Spike Aerospace S-512 (op de markt in 2018, stuksprijs ergens tussen de 60 en 80 miljoen dollar) heeft in plaats van patrijspoorten enorme videoschermen langs de hele binnenwand van de cabine. De supersonische privéjet zal met snelheden van zo’n tweeduizend kilometer per uur in drie uur van Londen naar New York vliegen. Onderweg kunnen de passagiers van het reële uitzicht genieten, alleen dus niet doorde raampjes. Camera’s aan de buitenkant van het toestel filmen de omgeving. Als daar niks te zien is, kan er natuurlijk ook wat anders vertoond worden, bijvoorbeeld een film. De fabriek legt in een blog uit dat de ramen zijn weggelaten om te besparen op gewicht, onderdelen en ondersteunende constructies die nodig waren voor deze relikwieën uit een vervlogen tijdperk.
Gerhard zegt
“Technology is connecting us faster than ever. Isn’t it time transportation did the same?”
Ja hoor, hoogste tijd. Alleen niet met dit toestel. Concorde deed dit al decennia geleden. Tijd dus voor een toestel waar het Europese Lapcat project aan denkt. Nu nog alleen vloeibaar helium voor de koeling en de testvlucht gepland voor 2019, kan met Mach 5 en 300 passagiers vliegen.