In de tuin van Kasteelmuseum Het Nijenhuis te Heino troffen we tot onze verrassing in volle glorie de beeldengroep aan die ooit deel uitmaakte van het Hildebrand-monument in de Haarlemmerhout. Van dat monument in Haarlem, geboortestad van Nicolaas Beets, is deerniswekkend weinig meer over: de rand van de fonteinbak en – iets verderop – het beeld van Hildebrand. De Haarlemmerjeugd hokt hier in de schemering bijeen en zorgt dat het bassin goed gevuld blijft met kapotte bierflessen, lege chipszakken en volle condooms. De ontstaansgeschiedenis van het monument is een lijdensverhaal. In 1914 kreeg Jan Bronner de opdracht. Zijn ontwerp was een achtkantige fontein, met Hildebrand op een afstandje en op de hoeken belangrijke karakters uit de Camera Obscura, zoals Suzette Noiret, Robert Nurks, Pieter Stastok en Keesje, het diakenhuismannetje. Bronner bleef eeuwig twijfelen, treuzelen en beitelen, en pas in 1962 kon het monument onthuld worden, door een achterkleindochter van Nicolaas Beets. De kalkstenen beelden bleken niet bestand tegen weer, wind en vandalisme en werden in 1983 vervangen door hardstenen kopieën. Ook daar wisten de Haarlemmer vandalen raad mee. De kunststof exemplaren daarná bleken lekker te branden. Uiteindelijk zat er er voor de gemeente Haarlem in 2009 niets anders op dan de troep op te ruimen. Alleen Hildebrand staat nog op zijn sokkel, maar vrolijk kijkt hij niet. Intussen werden de oorspronkelijke kalkstenen beelden van de Camera Obscura-figuren gerestaureerd en vonden ze asiel in de deftige, veilig omheinde tuin van Kasteel het Nijenhuis. Alleen Suzette Noiret ontbreekt. Toch geschaakt door dandy Van der Hoogen, zoals door sommigen wordt gesuggereerd? Intussen is er goed nieuws: “De beelden komen weer terug, de fontein gaat weer spuiten en de omgeving wordt opnieuw ingericht. De Stichting Herstel Hildebrand Monument en de gemeente Haarlem werken samen om het monument te herstellen.” Zie www.hildebrandmonument.nl.
Geef een reactie