Weinig regisseurs besteden zoveel aandacht aan de muziek in hun films als Quentin Tarantino. Wie kan zich Pulp Fiction voorstellen zonder de openingstune Misirlou van Dick Dale (“King of Surf Guitar”), of de martelscène in Reservoir Dogs zonder Stuck in the Middle with You van Stealers Wheel. In het boekje bij de cd The Tarantino Connection (een verzameling soundtracks bij zijn films) legt Tarantino uit hoe belangrijk de muziek voor hem is: “Het eerste wat ik doe als ik bezig ga met een nieuwe film, is mijn platenkast plunderen om ideeën op te doen voor het karakter en de sfeer van de film. Opeens kom ik dan iets tegen waarvan ik denk: yes! Dat had ik met Pulp Fiction bijvoorbeeld bij Misirlou. Het geeft meteen aan wat voor soort film je kunt verwachten: episch, ouderwets. Het zoete, lieflijke Stuck in the Middle was het perfecte contrast met de scène waarin bij iemand een oor wordt afgesneden. Als je de juiste song kiest bij het juiste beeld, kun je er daarna nooit meer naar luisteren zonder aan dat beeld te denken.” Dat geldt zeker ook voor de openingstrack van Jacky Brown: Bobby Womack’s Across 110th Street. Oorspronkelijk geschreven voor een film van die naam uit 1972, maar dat weet niemand meer. “Ik weet niet of Gerry Rafferty van Stealer’s Wheel echt blij is met de associatie die ik heb gelegd met zijn Stuck in the Middle. Ik denk het niet eigenlijk,” aldus Tarantino.
Geef een reactie