“Vwo’ers krijgen de mogelijkheid hun opleiding in vijf jaar af te ronden,” aldus de onderwijsbegroting 2015. Dit in het kader van ‘beter onderwijs voor iedereen’, het thema van deze begroting. De aanleiding is dat ‘veel’ leerlingen zich minder uitgedaagd voelen en onder hun kunnen presteren. Zou er veel animo zijn voor zo’n speed-vwo? Een rondgang door een paar 6vwo-klassen wijst daar vooralsnog niet op. Veel leerlingen denken dat iemand van zestien of zeventien jaar te jong is om op zichzelf te gaan wonen. Ook wijzen ze erop dat er voor de leerlingen minder tijd is om een goede studie te kiezen. En heel lief, ze maken zich ook zorgen om de banen van hun leraren. Natuurlijk doorzien ze wel de achterliggende strategie van het ministerie (het voornemen staat immers in de ‘begroting’, niet in een beleidsplan): geld besparen. Minder leerlingen kost nu eenmaal minder geld. Dafne en Myrthe vinden het vwo zo al moeilijk genoeg: ben je na vijf jaar wel goed voorbereid op de universitaire studie? En waar haal je de tijd vandaan om toch het gewenste niveau te bereiken? Vakken schrappen? Dat leidt tot verschraling van het vakkenpakket. Meer uren per week? Daar krijg je alleen maar stress van. ‘Willen we mensen op de middelbare school al een burn-out geven?’ zucht Remco vertwijfeld. Sneller door de stof? Dat gaat ten koste van de kwaliteit, met als gevolg meer uitval op de universiteit. Nienke ziet een praktisch probleem: je krijgt op je zeventiende nog geen studiefinanciering. Is er dan niks goeds aan het plan? Jawel, vindt Tess: ‘Het lesprogramma zal uitdagender en interessanter worden, en hopelijk een einde maken aan de zesjescultuur. Leerlingen worden gedwongen hun beste beentje voor te zetten en als ze dat niet doen is de havo misschien een betere plek voor ze.’ Tom ziet het hele plan totaal niet zitten. Hij vreest een ratrace waarbij alleen de besten overblijven. ‘We worden de nieuwe Chinezen.’
Geef een reactie