Voor vandaag stond #onderwijs2032 op het programma, het imbeciele initiatief van staatssecretaris Dekker om iedereen over de toekomst van het onderwijs te laten meepraten, teneinde tot een ‘samenhangende visie te komen’. Maar wat valt er toe te voegen aan Aleid Truijens’ bijdrage, vanochtend in de Volkskrant? Haar conclusie is glashelder. “Onderwijs kan zich helemaal niet voorbereiden op onbekende technologische veranderingen, en een onvoorspelbare arbeidsmarkt. Onderwijs dient niet om nieuw werkvee, voor de lopende band van de economie, aan te leveren. Op school zitten de mensen die straks samen de wereld vormgeven. Die kinderen opvoeden, oplossingen verzinnen, schoonheid creëren, valsheid doorzien, troost bieden, perspectieven openen. Die moet je geen tijdgebonden technieken meegeven, maar wapenen met een brede ontwikkeling, basisvaardigheden, een open hart en een kritisch verstand. Onderwijs moet het kind niet aanpassen aan de toekomst, maar het de werktuigen bieden om straks elke toekomst aan te kunnen. Dat is – ploink! – mijn duit in Dekkers trommel.”
Klik hier voor een interview van de OCW-redactie met Aleid Truijens in LRPLN, onderwijsmagazine van SLO.
Geef een reactie