Soms staat je verstand stil als je een tv-reclame ziet. Neem deze. We zijn op een kegelbaan. Dat zie je meteen, want er rolt een bal het beeld uit, die een aantal kegels omver gooit. Wie die strike gegooid heeft, weten we niet, want de twee kantoormannen die vervolgens in beeld verschijnen, maken niet de indruk iets met die bal te maken hebben. Nee, ze hebben heel andere zaken aan het hoofd. De een zegt, duidelijk nagesynchroniseerd: “Ik heb gehoord dat je een internetadres krijgt voor twaalf euro per jaar.” Het beeld zoomt uit, en daar hebben we de gelukkige kegelaar. Hij ziet er merkwaardig uit. Hij draagt een soort gebreid harnas waar in grote letters INTERNET op staat. Hij vangt het gesprek op en knalt er vol in: “Bij Strato al onder vijf euro. Inclusief mail.” Als hij uitgesproken is, kijkt hij triomfantelijk naar de camera. Zo, daar kunnen we het mee doen. Volgende scène. Frisdrankautomaat op kantoor. We vallen midden in een gesprek. Een jonge vrouw zegt vol ontzag: “En de websitemaker heeft vijftig designs!” Daar is Internet Man weer. Hij is niet onder de indruk: “Strato heeft er ruim vierhonderd!” En weer die wezenloze blik in de camera. Dan zien we hem, in gezelschap van een soort circushond, een gesprek afluisteren van een jong stel, achter een krant, op een bankje in het park. De jongeman leest vol bewondering: “Webhosting, met blogs, shops en cms…” Internet Man koeltjes: “Bij Strato in één klik geïnstalleerd.” Weer die apathische blik in de camera. Voice-over: “Het internet weet wat jij nodig hebt.” Nou moeten we even in de gaten houden dat dit overduidelijk een Duitse reclame is. Maar dan nog. Wat heeft Strato bezield om op deze volstrekt idiote wijze naar buiten te treden? Is het bewuste oubolligheid, zoals met sommige wasmiddelreclames? Is het een dramatisch tekort aan goede smaak? Is het gewoon amateurisme? Geldgebrek? Even kijken hoe het gegaan is. De slagzin is nog niet eens zo gek, hoewel vrij inhoudsloos: ‘Het internet weet wat jij nodig hebt.’ In de stijlleer wordt dit een personificatie genoemd. Iets onpersoonlijks wordt voorgesteld als iets met menselijke eigenschappen. Vervolgens wil de klant een tv-commercial rond dit thema. Hoe lang duurde het voor iemand op het idee kwam om een man te verkleden als wereldbol, met in grote letters INTERNET op zijn omvangrijke Duitse bierbuik? En is er daarna helemaal niemand geweest die zei: ‘Na also…’? En heeft het Nederlandse filiaal niet eenmaal voorzichtig gesputterd dat dit voor deze markt heel misschien nét een tikkeltje te, wie soll Ich es sagen, altmodisch ist? Of… is het allemaal één grote, melige grap?
Zie ook: Strato rockt het internet!
Ik begrijp je kritiek op de reclame niet. Ik vind het ongelooflijk humoristisch en de reclame blijft hangen. Dat is het belangrijkste! Het is het gebruikmaken van het stereotype nerd en deze kan vertellen dat hij zo ongelooflijk trots is op strato. Wat mij betreft een geweldige reclame. Eentje die echt grappig is en niet één zoals de reclames van Mora. Wat mij betreft had deze de gouden Loeki moeten winnen!