Het Algemeen Dagblad heeft zijn lezers gevraagd wat ze van het Nederlandse onderwijs vinden. Er zijn best opvallende uitkomsten. Bijvoorbeeld dat een derde van de 85.000 invullers van mening is dat klassieke talen wel uit het voortgezet onderwijs mag verdwijnen, op de voet gevolgd door godsdienst en cultuur. In plaats daarvan willen de AD-lezers techniek, ‘extra’ sportlessen, omgang met sociale media en ‘omgangsvormen’. 41% wil dit vak in het voortgezet onderwijs, en maar liefst 69% in het basisonderwijs. Wat eronder verstaan moet worden, is niet geheel duidelijk. Gaat het om met twee woorden spreken, dames gaan voor en heer in het verkeer? Of dat je mensen die op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld hulp en onderdak biedt? In feite zou het onderwijs, of beter nog de hele samenleving, één grote les in omgangsvormen moeten zijn, dus waarom er een apart vak voor moet komen, is een raadsel. In elk geval zou je denken dat het primair de verantwoordelijkheid van de AD-lezende ouders is om hun kinderen ‘omgangsvormen’ bij te brengen.
Ook opmerkelijk is de mening van het AD-publiek over de computer in het onderwijs. Op de vraag of men het in een tijd waarin computers een steeds grotere rol krijgen, belangrijk vindt dat kinderen op de basisschool leren hoofdrekenen, antwoordt 98% JA. Bijna 70% is het oneens met de stelling ‘Netjes leren schrijven is minder belangrijk dan goed leren typen’. En op de vraag of men vindt dat scholen voldoende gebruikmaken van moderne technologie, zoals computers, laptops en smartphones, antwoordt 56% JA. Het is natuurlijk ook een rare vraag, want wil iemand die NEE zegt nou meer of juist minder computers in de school? Hoe dan ook: 42 % wil ‘programmeren’ als vak op de middelbare school. Waar dat nou weer vandaan komt… Waarom zou je kinderen willen leren ‘programmeren’? Bestaande programma’s gebruiken is al ingewikkeld genoeg.
Uiteraard mochten de lezers het Nederlandse onderwijs ook een rapportcijfer geven. De vraag werd ingeleid door het mysterieuze STEL, U MOET OP VAKANTIE HET NEDERLANDSE SCHOOLSYSTEEM AAN EEN BUITENLANDER UITLEGGEN. WELK CIJFER GEEFT U DAN DE STAAT VAN ONS ONDERWIJS IN HET ALGEMEEN? Alsof die buitenlander dan haarfijn weet hoe het Nederlands onderwijssysteem in elkaar zit. 44% gaf een 7. Voor staatssecretaris Dekker is dit niet genoeg, zegt hij in het AD: “In vergelijking met andere landen is ons onderwijs goed, daar geef ik de leraren een groot compliment voor. Maar we wonen in één van de mooiste en rijkste landen van de wereld, daar hoort ook het beste onderwijs bij. Dat cijfer moet dus omhoog. Het streven is natuurlijk een 10, maar een 8 of 9 is ook fantastisch.” Hé?? De leraren krijgen een ‘groot compliment’, maar het moet wel beter?
Geef een reactie