Voor de laatste keer terug naar het mooie museum MORE in Gorssel. We zien een soort betonnen tafelblad met een dode boomtak, wat klimopblaadjes, een verweerde bloempot en linksachter een desolaat, grauw landschap, bestaande uit een paar heuvels en enkele kale takken. Dan opeens, alsof hij er eerst niet zat en pardoes het schilderij is komen binnenfladderen: de vlinder. Nieuwsgierig en moeizaam klautert hij het tafelblad op en brengt wat leven in het stilleven. De in Brussel geboren Raoul Hynckes (1893-1973) maakte jong naam als impressionist. De gruwelen van de Eerste Wereldoorlog brachten hem zodanig van zijn stuk, dat hij zich afkeerde van de buitenwereld en zich in zijn atelier op het stilleven wierp. Na de Tweede Wereldoorlog, viel de fotografische, nauwkeurige, intieme stijl van Hynckes weg tegen het artistieke lawaai van Cobra en – in de poëzie – de Vijftigers. Het deed hem weinig, en in zijn Gooise villa wachtte hij – met een pijpje en af en toe een praline – rustig tot het tij keerde en de realisten weer in de smaak begonnen de vallen.
Zie ook: Niet steeds dat vernieuwen en Iets koninklijk teers
Geef een reactie