Bekende Nederlander Sylvana Simons, van wie niemand weet wat ze nu eigenlijk is of doet, en waaróm ze Bekende Nederlander is, functioneert als de Nationale Alibi Suri van de publieke omroep. Als ‘tafeldame’ bij De Wereld Draait Door doet ze alleen haar mond open als er een onderwerp voorbijkomt waarbij er eventueel heel misschien een verbinding zou kunnen zijn met racisme. Dan meteen een close-up, uiteraard ook van de altijd weer zeer uitgesproken hair-do, want als je verder niks te melden heb, dan leg je al je zeggingskracht in je kapsel. In een interview met AD vertelt Sylvana dat ze ‘huilde van geluk’ toen ze hoorde dat het Rijksmuseum ‘kwetsende etnische aanduidingen’ als neger en eskimo van de bordjes verwijderd had. Eindelijk erkenning van al het onrecht dat ‘zwarte mensen’ is aangedaan! Maar we zijn er nog lang niet. Sylvana zal zich “altijd sterk maken voor de rechten van alle vrouwen in een door witte mannen gedomineerde wereld.” Nu is ‘witte mannen’ minstens zo’n ‘kwetsende etnische aanduiding’ als ‘negers’ en ‘eskimo’s’ zou je denken, en vervolgens is de vraag welke ‘vrouwen’ zitten te wachten tot Sylvana Simons ze van hun ketenen bevrijdt. Maar gelukkig, het voormalig TMF-tiepje ontkent ‘dat ze de hele zwarte gemeenschap vertegenwoordigt: “Ik heb me altijd tegen dat rolmodel-gedoe verzet (….) Ik wil mijn eigen fouten kunnen maken. En mijn eigen successen vieren.”’ Intussen is er gedoe over de ‘witte kerstboodschap’ van de publieke omroep, vraagt Dolores Leeuwin zich af of ze het Sinterklaasjournaal nog langer wil presenteren, omdat ze het ‘niet eens is met de huidige vorm van Zwarte Piet en zet Radio 1 ‘tijdelijk’ een ‘volledig zwarte’ redactie in. Dat ‘tijdelijk’ is één uurtje, ook aan hypes zijn immers grenzen.
Geef een reactie