Dit is het wetenschappelijk onderzoek waar ieder kind dat gek is op videogames maar van zijn ouders buiten moet spelen van droomde: “Videogames hebben mogelijk een positief op jonge kinderen.” Niet direct een uitkomst die strookt met opvoedkundig gezond verstand, maar het onderzoek deugt. Dertien onderzoekers van Columbia University’s Mailman School of Public Health analyseerden het gedrag van meer dan drieduizend gamende kinderen tussen 6 en 11 jaar oud in heel Europa. Ze stelden vast dat kinderen die minstens vijf uur per week videogames spelen, minder psychologische problemen hebben dan leeftijdsgenoten die niet spelen. Ze werden door hun leraren beschouwd als betere leerlingen, zowel in kennis als in sociale vaardigheden. De onderzoekers vonden geen verband tussen het spelen van videogames en problemen op het gebied van geestelijke gezondheid. Katherine Keyes, een van de dertien onderzoekers: “Ik denk dat we getuige zijn van een evolutie van de positie van gaming in de moderne samenleving. Gamende kinderen zijn geen eenzame technonerds meer. Ze zijn sociaal, doen het goed op school en zitten lekker in hun vel.”
Bron: The Hechinger Report
Geef een reactie