Op 7 september 1964 veranderde een tv-reclame van een minuut in één klap de Amerikaanse politiek. Sindsdien verkopen reclamebureaus hun kandidaten alsof ze auto’s of waspoeder zijn. In deze commercial ‘telt’ een meisje van drie tot tien, terwijl ze de blaadjes van een madeliefje plukt. Ze staat in een zonovergoten tuin. Het tellen van het kind gaat over in het aftellen van een lancering. Er volgt een kernexplosie, gevolgd door de bekende paddenstoel. In een voice-over horen we de Democratische presidentskandidaat Johnson, die zegt: “We must either love each other, or we must die.” De boodschap was impliciet, maar glashelder: de Republikeinse tegenstander van Johnson, Barry Goldwater, is een genocidale maniak die de toekomst van de wereld in gevaar brengt. Twee maanden later won Johnson de presidentsverkiezingen op zijn sloffen. (Eerlijk is eerlijk, Goldwater had toch al geen schijn van kans, en naast deze video waren er nog tientallen andere sterke Johnson-reclames. Toch was vooral deze baanbrekend. Dat het allemaal tot niet veel fraais heeft geleid, bewijst de tweede video hieronder.)
Bron: Smithsonian
Geef een reactie