De bioscoopbezoekers keken elkaar verontrust aan na afloop van The Assassin. Mooie plaatjes, zeker – adembenemend zelfs. Maar zonder voorkennis over de plot van het verhaal was er nauwelijks een touw aan vast te knopen. Alleen al die mannen al, stuk voor stuk met een snor en een baardje. Hou ze maar eens uit elkaar: Tian Ji’an, Tian Xing, Xia Jing, de spiegelmaker… En dat de prinses en de non tweelingzussen zijn, helpt ook niet echt. The Assassin is misschien ook helemaal niet bedoeld om begrepen te worden. Dat kan. Dat komt voor. Wie weet was het wel de intentie van regisseur Hou Hsiao-Hsien om ons een overweldigend, twee uur durend tableau-vivant voor te schotelen, een bewegende ansichtkaart van het China van de 8e eeuw. In dat geval is hij glansrijk geslaagd. Wilde hij ons uitleggen hoe het Chinese hofleven besmet was met intriges en verraad, dan had hij wat meer hints en clous moeten geven. Dat dan hier maar even: generaalsdochter Nie Yinniang was eigenlijk voorbestemd om te trouwen met haar neef, de toekomstige prefect van de grensprovincie Weibo. Zij wordt echter aan de kant geschoven als een huwelijk met een andere bruid profijtelijker blijkt te zijn. Nie Yinniang wordt door de familie uitbesteed aan een taoïstische non, die haar opleidt tot huurmoordenaar, in te zetten voor het liquideren van corrupte bestuurders. Als haar opleiding voltooid is, zendt de non Nie Yinniang terug naar het hof met de opdracht haar neef, inmiddels de baas van de grootste regio van Noord-China, van het leven te beroven. Dan dient zich het grote dilemma aan van de film: moet ze gehoorzamen aan haar meesteres of spaart ze haar vroegere vriendje?
Lees hier de recensie op Filmtotaal.
Geef een reactie