Nou ja, zo héél wild waren de ‘wilden’ van Brücke en Der Blaue Reiter nu ook weer niet. Feitelijk zijn het, na alles wat erna gekomen is aan ongebreidelde abstractie, vrij brave doekjes, die momenteel in Museum de Fundatie te Zwolle hangen. Het wilde zit hem meer in de manier van leven van de schilders. Ze zochten de natuur op en keerden zich tegen het materialistische, zakelijke, rationele vooruitgangsdenken, dat Europa in hun tijd (rond de vorige eeuwwisseling) zoveel welstand had gebracht. Ze noemden zich expressionisten, om zich af te zetten tegen het in hun ogen gezapige en oppervlakkige impressionisme. Ze gaven in hun schilderijen niet iets weer, maar brachten iets tot uitdrukking. Dat deden ze met felle kleuren en ongewone vormen. Dat wel. Even los van alle artistieke pretenties zijn het vaak prachtige werken, zoals WILDEN – Expressionisme van ‘Brücke’ & ‘Der Blaue Reiter’ in Zwolle (tot en met 18 september) eens te meer laat zien. In het Groninger Museum loopt tegelijkertijd NIEUWE WILDEN Duits neo-expressionisme uit de jaren ’80 (nog t/m 23 oktober 2016).
Afbeelding: Erich Heckel, Windmolen bij Dangast, 1909.
Geef een reactie