Een hele zaal vol met afdrukken van één en dezelfde etsplaat, met telkens weer een andere steunkleur, of een afwijking in een luchtpartij, of een spiegelbeeld. Soms duikt ineens het silhouet van een landman op, ergens naast een bosschage. Van het werk van Hercules Segers hebben we niet veel over. We weten niet eens precies wanneer hij gestorven is, en waaraan. Te jong in elk geval, ergens tussen 1633 en 1640 – 35 à 40 jaar oud. Hij was een avant-gardist, zowel in zijn thematiek als in zijn techniek. Hij maalde niet om een getrouwe weergave van de natuur en pootte kastelen, bergen en rivieren bij elkaar zoals het hem uitkwam. Hij schilderde ‘uit de geest’, vanuit zijn fantasie dus. Al even ongebreideld was Segers in de technieken die hij toepaste. Hij drukte prenten af op kleurige ondergronden en op linnen en katoen en bewerkte ze daarna met olieverf. Tijdgenoot Samuel van Hoogstraten beschreef Segers’ prenten daarom als ‘gedrukte schilderijen’. Het is goed dat het Rijksmuseum zoveel zalen heeft vrijgemaakt voor dit mysterieuze genie. Let vooral – het kan nog net, tot 8 januari – ook op de bijzondere belichting.
Geef een reactie