Op een filmpje uit de jaren zestig is te zien hoe een kunstwerk van Jean Tinguely van zijn atelier naar het museum wordt gereden. Alles draait, kraakt, tuimelt en bonkt. Een complete optocht wordt het. Het publiek zwaait alsof de koningin voorbijkomt. Later een video van Tinguely’s begrafenis, in 1991, in Fribourg, zijn woonplaats. Een spektakel van de eerste orde, met opnieuw dikke rijen publiek. In de stoet rijden verbazingwekkende constructies mee, die met plakband en ijzerdraad aan elkaar lijken te bungelen, maar schijn bedriegt. Tot 5 maart 2017 heeft Het Stedelijk Museum te Amsterdam een grote overzichtstentoonstelling van deze grillige, anarchistische, dwarse en rebelse Zwitserse kunstenmaker. Waar je maar kijkt ratelen en knarsen zijn volstrekt idiote kunstmachines, die geen enkel doel dienen dan idiote kunstmachines te zijn. Hoogtepunt is de enorme installatie Mengele-Totentanz, een lugubere, vele vierkante meters grote installatie, samengesteld met de overblijfselen van een brand: verkoolde balken, landbouwmachines (van de firma Mengele) en dierenskeletten, die naar dood en verderf verwijst.
Geef een reactie