Kijk eens naar het examenprogramma van het vak Nederlands. Dan zie je hoe verkaveld het taalonderwijs in Nederland is. Lezen, schrijven, spreken, grammatica, spelling en woordenschat komen los van elkaar aan de orde. Ook argumenteren en literatuur zijn afzonderlijke domeinen. Onderzoek en praktijkervaring wijzen uit dat geïntegreerd taalonderwijs tot betere resultaten leidt. Het SLO-project Geïntegreerd Lees- en Schrijfonderwijs laat zien hoe de verschillende vaardigheden meer in samenhang kunnen worden aangeboden. Projectleider Bart van der Leeuw van SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) legt het uit: “Bij geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs gebruikt je de brontekst die je leest voor een schrijfopdracht niet alleen voor de inhoudelijke informatie, maar ook als voorbeeld, als inspiratiebron voor het schrijven van je eigen tekst. De manier waarop die tekst is opgebouwd, de taalmiddelen die gebruikt worden, de woordkeuze, de verbindingen tussen de tekstdelen, allemaal zaken die ondersteunend kunnen zijn bij het schrijven van een eigen tekst.” Zie mijn artikel over dit onderwerp in SLO Context (editie voortgezet onderwijs, januari 2017).
Geef een reactie