‘Vernieuwing’ is een soort mantra in het Nederlandse onderwijs. Maar zijn er ook dingen waar de onderwijsvernieuwing per se van af moet blijven? We vroegen het aan Jos van Kemenade, oud-minister van Onderwijs en nog altijd beroemd en berucht vanwege zijn ‘middenschool’. Zijn antwoord was duidelijk: “Waar de onderwijsvernieuwing van áf moet blijven? Die moet nérgens van afblijven!” Van Kemenade mag dan vorige week tachtig zijn geworden, hij heeft nog niets van zijn passie voor het onderwijs verloren. Volwassenenonderwijs, de basisschool, kleinere klassen, vernieuwing van het achterstandsbeleid en de verzorgingsstructuur, het zijn geesteskinderen van Van Kemenade die hun waarde hebben bewezen. Maar de middenschool, een ander onderdeel van de toenmalige Contourennota, stuitte op verzet. Het idee om kinderen van verschillende niveaus langer bij elkaar te houden kreeg een zware politieke lading, waardoor de middenschool ten slotte niet tot stand gekomen is. Verbitterd is Van Kemenade niet. Wel staat hij nog steeds achter de gedachte van een latere selectie. Lees hier het hele artikel, onlangs verschenen in onderwijsvakblad Van Twaalf Tot Achttien.
Geef een reactie