Geachte heer/mevrouw,
Ik ontving dit mailadres van uw Zweedse collega ‘Tobias’, die ik aan de lijn kreeg nadat ik dit nummer had gedraaid: 0800-82104. Het stond in de bevestigingsmail die ik kreeg.
Helaas moet ik u informeren over een zeer vervelende ervaring met het huren van een van uw auto’s. Voor onze vakantie op Sicilië (24 april 2017 – 8 mei 2017) boekte ik op 7 maart 2017 via EasyTerra een auto uit de kleinste klasse. Op de voucher stond onder “Uw autohuur is inclusief:” “Eerste extra bestuurder bij huren geboekt én beginnend tussen 16 maart 2017 t/m 31 maart”. De strekking van het cryptische tweede deel van deze zin ontging mij volledig. Grammaticaal is de zin niet te duiden; hoe dan ook was de genoemde periode volstrekt irrelevant, omdat die immers buiten de huurperiode viel. Maar ik onthield wel: ‘Uw autohuur is inclusief eerste extra bestuurder’.
Na aankomst op het vliegveld van Catania heb ik erg lang moeten zoeken naar het kantoor van ‘Dollar’, waar ik mij volgens de instructie moest vervoegen voor het ophalen van de sleutel. Uiteindelijk bleek ik bij het loket van Hertz/Thrifty te moeten zijn. De naam ‘Dollar’ stond inderdaad op een heel klein bordje naast het loket. Er waren twee lange rijen. Ik besloot aan te sluiten achter de ‘kortste’, die altijd nog tien autohuurders telde. Toen ik eindelijk aan de beurt was, werd ik door de zeer onvriendelijke medewerkster naar de andere rij verwezen. Deze rij was alleen voor het inleveren van de sleutel. Nergens stond dit aangegeven. Er zat niets anders op dan aan te sluiten achter de langere, en inmiddels nog verder gegroeide rij wachtenden.
Goed, uiteindelijk was ik de eerste in de rij. De slecht Engels sprekende medewerkster vroeg het rijbewijs van de ‘additional driver’, in dit geval mijn vrouw. Dat had ik uiteraard bij me. En of het goed was dat ze een auto uit een grotere categorie meegaf. Een automaat, zei ze er nog bij. Ik vond het geen probleem. Ik tekende het ‘statement of charges’ van Thrifty.
De grotere auto bleek een Opel Mokka te zijn. Prima, maar in de nauwe Siciliaanse straatjes niet altijd even handig. Mijn vrouw liet het rijden graag aan mij over. Ze heeft de twee weken dan ook geen meter in de auto gereden. Nou ja, gelukkig was de ‘extra bestuurder’ ‘inclusief’.
Op 8 mei 2017 brachten we de auto terug bij Hertz, op de parkeerplaats voor de luchthaven van Catania. Opgelucht dat we de Opel zonder schade door het Siciliaanse verkeer hadden weten te loodsen. De Hertz-medewerker controleerde de auto en vroeg mij mee naar het kantoor te lopen om de zaak af te handelen. Toen kwam het: of ik even 191,47 euro extra wilde afrekenen. Verbijsterd vroeg ik: waarvoor!? Nou, diverse ‘taxes’, en 133,00 euro voor de ‘additional driver’! Maar die was toch bij de prijs inbegrepen?? Nee, meneer, kijkt u maar naar het kostenoverzicht waarvoor u getekend hebt. En inderdaad: 133,00 voor de ‘additional driver’.
Ik realiseer me uiteraard dat ik stipter had moeten zijn en de kosten nauwgezet had moeten controleren. Maar ik was vanaf het begin in de veronderstelling dat de extra bestuurder bij de prijs was inbegrepen. De medewerkster achter de balie in de hal van de luchthaven heeft mij er niet op attent gemaakt dat er extra kosten verbonden waren aan de extra bestuurder. Was mij dat duidelijk geweest, dan had ik er geen moment over gepiekerd om voor die extra bestuurder te kiezen. Voor ons was de optie ‘extra bestuurder’ alleen interessant omdat er geen aanvullende kosten aan verbonden waren (dachten wij) en omdat het wel eens handig is als ik ergens een keer een biertje wil drinken. Nogmaals: in de praktijk heeft mijn vrouw geen meter gereden in de voor haar ongemakkelijk grote automaat.
U begrijpt dat we een behoorlijke kater aan deze gang van zaken hebben overgehouden. Die formulering in de voucher is niet te snappen. De informatie op de luchthaven was niet volledig. Als we hadden geweten hoe duur die tweede chauffeur was, dat er überhaupt kosten aan verbonden waren, hadden wij daar nooit ofte nimmer voor gekozen. Ik wil uw organisatie uiteraard niet van kwade opzet beschuldigen, maar ik hoop wel dat u begrip kunt opbrengen voor onze onvrede over de gang van zaken. Ik zou graag van u vernemen wat u bereid bent te doen om die onvrede weg te nemen.
Met vriendelijke groet,
René Leverink
Godfried Bomansstraat 53
7552 NZ Hengelo
06-81939533
Klik hier voor het vooropige antwoord. Wordt (waarschijnlijk niet) vervolgd.
Zelfde aanpak als bij de ns. Je hoort welicht nooit meer iets. Goedkoop is duurkoop?