Bij de 21e-eeuwse vaardigheden die kinderen zich op school eigen moeten maken staan wel computational thinking, communiceren, zelfregulering en mediawijsheid, maar niet schaken. En dat is doodzonde. Vinden ze ook bij de Park End-basisschool in Middlesbrough (Groot-Brittannië), zo lezen we in The Guardian. Juf Julia kent de kinderen in haar lastige groep nauwelijks terug sinds ze schaken: “Hun concentratie is ongelofelijk. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.” Gebrek aan concentratie, een korte spanningsboog, schermverslaving, iedere leerkracht weet erover mee te praten. Op Park End weten ze er raad mee. Een paar uurtjes schaak per week doet wonderen. “Kinderen groeien op in een wereld van touchscreens en directe respons. Schaken stimuleert ze om stil te zitten, zich te concentreren en diep na te denken, in plaats van door te klikken,” aldus Malcolm Pein, oprichter van de stichting die zorgt voor schaakspullen en lessen verzorgt. Schaakgrootmeester David Howell is het helemaal met hem eens: “Bij schaken moet je vooruit kunnen denken, strategisch plannen en je inleven in de positie van de tegenstander. En het is dé manier om de kinderen van het scherm weg te krijgen.” Bij die 21e-eeuwse vaardigheden staan trouwens ook kritisch denken, creatief denken en probleem oplossen.
Geef een reactie