In Museum Kunstpalast in Düsseldorf is een fenomenale overzichtstentoonstelling te zien van het werk van Lucas Cranach de Oudere (1472-1553). Hij is misschien wat minder bekend dan zijn illustere land- en tijdgenoten Dürer en Holbein, maar zijn invloed op de ontwikkeling van de Europese schilderkunst was minstens zo groot. Cranach was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Duitse Renaissance en als dikke vriend van Maarten Luther een groot voorvechter van de Reformatie. De tentoonstelling laat zien hoe professioneel Cranach te werk ging. Niet alleen wist hij zichzelf heel goed te verkopen en mocht hij gaandeweg de hele aristocratie van zijn tijd tot zijn clientèle rekenen; hij was ook uiterst professioneel in de manier waarop hij zijn atelier – of liever: schilderijenfabriek had georganiseerd. Op het laatst werden zijn werken bijna geheel door zijn assistenten gemaakt en zorgde Cranach zelf hooguit voor de finishing touch en zijn handtekening: een zwarte, gevleugelde slang met een kroon op zijn kop en een gouden ring in zijn bek. Cranach liet zijn medewerkers tientallen kopieën van zijn beste werk maken en bracht ze voor veel geld op de markt. Cranach werd een merk. In die professionele aanpak doet Cranach sterk denken aan Rembrandt en Rubens. En net als bij die twee lijkt het soms wel of de artiest in de kunstenaar zich meer manifesteert in uit de losse hand gemaakt bijwerk als etsen, tekeningen en schetsen dan in de officiële schilderijen. Bij Cranach zijn het vooral de soepel opgezette houtsneden die in dat opzicht indruk maken. Een hele zaal is verder gewijd aan de opmerkelijke invloed van Cranach op hedendaagse kunstenaars als Picasso, Giacometti en Warhol.
Cranach Meister Marke Moderne is nog te zien tot en met 30 juli 2017.
Geef een reactie