Gisteren heeft staatssecretaris Dekker van OCW de Tweede Kamer een brief gestuurd over het ‘vervolgproces curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs’, ook wel bekend als ‘Onderwijs2032’. Zoals verwacht zijn van het advies van Schnabel aardig wat scherpe kanten afgevijld. Mede door de druk vanuit het onderwijsveld had de Tweede Kamer daarop aangedrongen. Zo sneuvelde Schnabels voorstel om ‘de klassieke indeling in vakken (…) niet meer centraal te stellen’. De staatssecretaris geeft gevolg aan de motie-Bisschop/Bruins om meer van de bestaande vakken en kennisgebieden als uitgangspunt te kiezen. Waar hij ook niet omheen kon, was de motie-Beertema c.s. om ‘voldoende oog te houden voor één van de kerntaken van het onderwijs, namelijk het aanleren van een goede beheersing en uitdrukkingsvaardigheid van correct Nederlands’. Kennelijk vanuit de angst dat de Nederlandse taal in het werken met ‘interdisciplinaire thema’s die over de grenzen van de bestaande vakken heengaan’ onvoldoende uit de verf zou komen. Ook de obligaat-populistische wens van VVD-kamerlid Straus om ‘Nederlandse waarden stevig te verankeren in het curriculum’ krijgt de zegen van de bewindspersoon. Aan het lid Westerveld (GroenLinks) deed hij de toezegging ‘om wetenschappers en andere deskundigen te betrekken om het thema duurzaamheid te waarborgen’. Als men slim is, brengt men dit voornemen in verband met de toezegging aan het lid Becker (uiteraard VVD) om ook het bedrijfsleven een rol te geven in het proces. De laatste maanden bleek immers dat duurzaamheid bij het bedrijfsleven in betere handen is dan bij de overheid.
Geef een reactie