Hoe komt het toch dat op Middeleeuwse schilderijen het kind Jezus altijd wordt afgebeeld als een lelijke oude man? Kunstkenner Phil Edwards legt het uit in onderstaande video. De manier waarop in de Middeleeuwen tegen de figuur Jezus werd aangekeken, was sterk beïnvloed door het concept van de homunculus, wat letterlijk ‘kleine man’ betekent. In die opvatting was de volwassen Jezus al vanaf het begin volledig in de baby-versie geïncorporeerd. Al helemaal afgemonteerd dus, alleen moest hij nog wat groeien. Vandaar dat ouwelijke, bezorgde snoetje en die reeds wijkende haargrens. Daar komt bij dat in de Middeleeuwse schilderkunst realisme nauwelijkse een issue was. Het was geen enkel probleem dat het kindje Jezus nog in de verste verte niet op een kindje leek. Opvallend is dat Maria altijd afgebeeld wordt als jonge moeder. Ook als ze 33 jaar na de geboorte van haar zoon wenend de kruisafname bijwoont. Ze zou dan tegen de vijftig moeten zijn geweest.
Bron: Open Culture
Geef een reactie