Goed, het is dan misschien het topstuk van de tentoonstelling Hollandse Meesters in de Hermitage te Amsterdam. Maar dan nog is het moeilijk te begrijpen waarom ze juist deze Flora van Rembrandt hebben uitgekozen als uithangbord. Want kijk toch eens wat een raar snoetje dat meisje (voor wie Rembrandts jonge vrouw Saskia model stond) heeft. En nu niet zeggen: misschien hád ze wel zo’n raar snoetje. Álle vrouwen die Rembrandt heeft geschilderd, hebben dat rare snoetje. Het lijkt wel of hij niet zo goed was in vrouwengezichten. Altijd dat halfopen pruilmondje, alsof de neus verstopt zit. Terwijl er vijf andere Rembrandts hangen, die stuk voor stuk fantastisch zijn. Tot 27 mei 2018 pronkt de Hermitage met 63 werken van de beste Nederlandse schilders uit de Gouden Eeuw, afkomstig uit het hoofdkantoor in Sint-Petersburg. Het was vooral tsarina Catharina de Grote die een onstilbare hebzucht naar ‘Hollandse Meesters’ aan de dag legde en haar agenten heel Europa liet afstropen om tegen exorbitante prijzen topstukken van Rembrandt, Govert Flinck, Gerard Dou, Frans Hals, Ferdinand Bol, Paulus Potter, Jacob van Ruisdael en Jan Steen in de wacht te slepen. Sindsdien hangen ze maar te hangen in het kille Sint-Petersburg, wedijverend met honderden, misschien wel duizenden andere Europese meesterwerken. Nou ja, deze 63 zijn weer thuis, voor een half jaartje. Gaat dat zien.
Geef een reactie