In 2006 was de verkiezing van de meest favoriete Britse tv-reclame ooit. Winnaar werd de commercial voor Hovis-brood uit 1973. Regisseur was niemand minder dan filmer Ridley Scott, bekend van blockbusters als Blade Runner (1982), Gladiator (2000) en Black Hawk Down (2002). Voor de Britten is het filmpje van de jonge broodventer die zich met zijn bakkersfiets omhoogworstelt naar het hoogste punt van een steile kasseienstraat, begeleid door de klanken van Dvoraks Nieuwe Wereld-symfonie, pure nostalgie. Onlangs werd de jongen van toen opgespoord. Carl Barlow was dertien ten tijde van de opname. Nu is hij 57 en een gepensioneerde brandweerman. “Het was puur geluk dat ik de Hovis-jongen werd. We waren met z’n drieën over. Een van de twee anderen kon niet fietsen. De andere had geen zin in een bloempotkapsel. Ik was de enige die kon fietsen èn het geen probleem vond zijn haar te laten knippen. Zo kreeg ik de rol.” Dit jaar deed Barlow de klim nog eens dunnetjes over. Nu om reclame te maken voor een e-bike.
Bron: Open Culture
Geef een reactie