In het onvolprezen project All of Bach (alles van Bach online) is deze week de beurt aan de prelude en fuga nr. 8 uit Das Wohltemperierte Klavier I. ‘Wohltemperiert’ betekent ‘op de juiste manier gestemd’. Dat had betrekking op een voor die tijd nieuwe manier van klavecimbelstemmen, die het mogelijk maakte in alle toonsoorten zuiver te spelen. Zo schijnt de toonsoort es klein, waarin nr. 8 is geschreven, voordien zeer ongebruikelijk geweest te zijn. Bach maakt in Das Wohltemperierte Klavier gretig gebruik van alle opwindende mogelijkheden die de nieuwe manier van stemmen met zich meebracht. Het gaat telkens om de koppeling van een prelude en een fuga. In de preludes liet Bach zijn fantasie de vrije loop. De fuga’s zijn veel meer afgemeten en wiskundig, maar misschien juist daardoor nóg meer een uitdaging voor de geniale barokcomponist. Bach bedoelde de verzameling als oefenstof: ‘Zum Nutzen und Gebrauch der Lehr-begierigen Musicalischen Jugend, als auch dere in diesem studio schon habil seyenden besonderem ZeitVertreib.’ Lees hier de toelichting van All of Bach, in combinatie met een fraaie uitvoering van de Belgische organist en klavecimbelspeler Bart Jacobs.
Zie ook: Das Wohltemperierte Boomwhacker
Hieronder dezelfde prelude en fuga in de uitvoering van Andras Schiff.
Geef een reactie