In de bioscoop is het de tijd van de kranige vrouwen. Na Becoming Astrid, The Wife en The Favourite is Colette (2018, GB) al de vierde film in korte tijd waarin geharnaste dames het heft in handen nemen. Het verhaal speelt zich af rond de vorige eeuwwisseling, in de dartele periode voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog. Henry ‘Willy’ Gauthier-Villars (Dominic West) is in Parijs een gevierd schrijver, al zet hij zelf geen letter op papier. Een van zijn ghostwriters is zijn jonge vrouw Sidonie-Gabrielle Colette (Keira Knightley). Zij schrijft onbekommerd over haar jeugd op het platteland en gaat bepaalde scènes niet uit de weg. De serie Claudine is een groot succes, wat niet geldt voor het huwelijk van ‘Willy’ en Gabrielle. Beiden zoeken ze vertier met andere vrouwen, wat aanvankelijk nauwelijks afbreuk doet aan hun zakelijke samenwerking. Maar als Willy de binnenstromende francs roekeloos vergokt en verslempt, wordt het tijd voor Colette om aan zichzelf te denken. Ze gaat samenwonen met een transgene markiezin, publiceert onder eigen naam de ene bestseller na de andere en ontwikkelt zich tot een baanbrekend variétéartiest. In de zaal gebalde vrouwelijke vuisten.
Geef een reactie