Op het bekende door Charley Toorop geschilderde familieportret is toch vooral Charley Toorop zelf het meest prominent aanwezig. Vader Jan is slechts present in de vorm van zwarte buste. Zoon Jan staat een beetje onbeholpen op de achtergrond. Om hem nog enige panache te geven, heeft moeder zijn wenkbrauwen aan elkaar geschilderd en zijn onderlip wat meer gevuld, om de gelijkenis met opa Jan beter uit te laten komen. Maar van de drie generaties Toorop (al heet de kleinzoon dan Fernhout) trekt Charley duidelijk de meeste aandacht. In het Stedelijk Museum Alkmaar vinden ze elkaar terug in een mooie, compacte overzichtstentoonstelling, die zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen de drie generaties in beeld brengt. Jan Toorop (1858-1928) had een open geest en liet zich inspireren door alle stromingen die hij op zijn levenspad tegenkwam. Impressionisme, expressionisme, pointillisme, romantiek, het maakte Jan niet uit, hij kon overal mee uit de voeten. De artistieke ontwikkeling van kleinzoon Edgar Fernhout (1912-1974) had veel meer een persoonlijke signatuur. Zijn stijl evolueert van realistische portretkunst via haast grafische stillevens tot een hoge mate van abstractie. Het meest stijlvast van de drie was ongetwijfeld moeder Charley (1891-1955). Haar werk, met die krachtige lijnen en robuuste kleuren, is zeer herkenbaar. Zij was ook degene die de artistieke nalatenschap van haar vader in ere hield én die altijd de drijvende kracht achter de carrière van haar zoon is geweest. Zo laat ze zich ook zien, in haar talloze zelf- en familieportretten, met die priemende blik en die trotse houding. Hoewel Jan, Charley en Edgar stilistisch gezien ver uit elkaar gewaaierd zijn, laat de expositie in Alkmaar in thematisch opzicht een aantal frappante gelijkenissen zien.
Geef een reactie