De meest irritante reclamespotjes zijn die waarbij de makers niet uitgaan van de argeloze kijker, maar van zichzelf. Die kijker weet van niks, heeft niet om het spotje gevraagd en zit er beslist niet op te wachten. De makers daarentegen hebben al een heel proces achter de rug: vraag van de klant, markt verkend, doelgroep bepaald, creatieve brainstorm, verschillende ideeën uitgewerkt en gepresenteerd, de uiteindelijke keuze gemaakt. Enfin, de nieuwe slagzin van Bastion Hotels is: Waar heel Holland slaapt. Natuurlijk zinspeelt men hiermee fijntjes op de titel van het bekende bakprogramma. Dat de naam Holland in plaats van Nederland officieel is afgeschaft, lijkt aan de hotelgroep en zijn reclamebureau voorbij te zijn gegaan. Maar zelfs als wel degelijk ‘Holland’ bedoeld wordt, denk je als bedzoeker nog wel even na voordat je in een hotel kruipt waar ‘heel Holland’ slaapt. Maar goed, voorlopig weten we als kijker nog van niks en zien we een man in een lift stappen. Vermoeid fluit hij een bekend deuntje, een slaapliedje van Brahms (wat je maar net moet weten). Volgende shot: een carnavalspolonaise in een soort goedkoop café. Dan wordt het nog gekker. Drie afgematte straatvegers achter een autoruit in een wasstraat. Twee hippe vrouwen ’s avonds dansend op een leeg parkeerterrein. Dan een reïncarnatie van Tante Leen, weer met dat slaapliedje. En oh, daar heb je de straatvegers alweer. En de carnavalsvierders, een als banaan. Drie seconden voor het eind zien we twee mensen neerploffen op een bed en horen we de slagzin over waar heel Holland slaapt. De man in de lift zien we niet meer terug. Die zal wel een hotel gevonden hebben waar weliswaar niet heel Holland slaapt, maar toch wel het grootste deel van de gasten. Beste Bastion Hotels, er is geen touw aan vast te knopen, aan dat spotje van jullie.
Geef een reactie