En dan is iemand helemaal naar Heceta, Oregon gereden, en dan kijkt diegene vanaf de vuurtoren uit over de Stille Oceaan, en dan schiet hem de tekst te binnen die de Amerikaanse kunstenaar Bulgar Finn in de jaren tachtig op zijn woonboot in de Amstel had geschilderd: ‘Who Needs The Pacific Ocean?’
Ze waren een toeristische attractie geworden, hijzelf – met zijn lange, witte manen, zijn zwarte outfit en permanent blote voeten, en zijn oude vrachtschip in de Amstel, afgemeerd nabij de Blauwbrug. Overdekt met afdakken, luifels en aangroeisels, daaraan vastgemaakte vlotten en vlonders, daar weer hutten op, een drijvende dierentuin van kippen, eenden en katten. Ja, wat wil je nog meer. Bulgar Finn heette eerst Viktor IV, en dáárvoor Jack Sun, en dáárvoor Walter Glück. Een Amerikaanse persfotograaf die in 1961 neerstreek in Amsterdam en kunstenaar werd. Zijn eerste schilderij maakte hij in 1964, een gestileerde tekst over de moord op John F. Kennedy. Hij schilderde op alles wat hij uit het water wist te vissen, vaak waren het primitieve voorstellingen voorzien van witte sjabloonletters. Later werkte hij ook op papier. Dat was allemaal nog onder de naam Viktor IV. In de jaren tachtig raakte hij hevig gefascineerd door het begrip tijd. Hij ontwierp zeer verwarrende uurwerken, waarvan de wijzers verkeerd om draaiden en de cijfers allemaal door elkaar stonden. Onder de merknaam Bulgar Time kwamen ze in de handel. Viktor IV heette inmiddels Bulgar Finn. In 1986 kwam hij jammerlijk om het leven, toen hij bij werkzaamheden ergens onder zijn drijvend landgoed verstrikt raakte in de touwen, oude nylonkousen en fietsbanden waarmee hij drijvers probeerde vast te zetten. Tienduizenden Amsterdammers aanschouwden zijn – letterlijke – uitvaart, een plechtige tocht op een vlot op de Amstel, tot de begraafplaats Zorgvlied, waar nu nog zijn graf te zien is. Bulgar Finn was allerminst de ludieke dorpsgek waar hij door velen voor werd aangezien. Zijn werk is te vinden in vooraanstaande musea over de hele wereld.
Zie ook het fraaie artikel van Carolus van Doornen in webmagazine Ons Amsterdam van maart 2007. Of geniet van dit impressionistisch filmportret van August Louisson-Barrier uit 1981.
Geef een reactie