De Deventer Moordzaak, was dat niet iets met verwaaide telefoonsignalen, een mes onder een grafsteen, een verdachte die voor het oog van de camera door het lint gaat nadat zijn vonnis in hoger beroep bevestigd is en Maurice de Hond die zeker weet dat ‘de klusjesman’ het gedaan heeft, waarna heel Nederland dat ook zeker ging weten? De uitstekende film De Veroordeling (NL, 2021) zet alles nog eens op een rij, met als leidraad het boek van NOS-journalist Bas Haan over deze zaak. Ook hij heeft aanvankelijk het idee dat boekhouder Ernst Louwes ten onrechte veroordeeld is voor de moord (in september 1999) op zijn cliënt, de weduwe Wittenberg. De bewijsvoering was inderdaad niet overtuigend, totdat later nieuw bewijsmateriaal wordt gevonden, waaronder DNA van Louwes op de jurk van het slachtoffer. Nu is ook de journalist overtuigd van de schuld van Louwes. Dan komt er een onverwachte wending. Maurice de Hond werpt zich op de zaak. Hij gelooft nog steeds in de onschuld van de boekhouder. Hij weet zelfs wie wél de dader is: de klusjesman van de weduwe. De Honds argumentatie is inhoudelijk flinterdun, maar hij brengt zoveel mediageweld in stelling, dat gaandeweg iedereen hem gelooft. Natuurlijk, de klusjesman heeft het gedaan, kijk ook eens wat een sjofel type dat is! De film brengt de waarheid glashelder in beeld. De klusjesman is een onschuldige goedzak, die niets met de moord te maken heeft. Maar zijn leven is wel door De Hond tot een hel gemaakt. Om te voorkomen dat De Hond gaat beweren dat zijn woorden verdraaid zijn, brengen de makers van De Veroordeling hem zelf in beeld door middel van tv-fragmenten. Dat is al schokkend genoeg. Over schokkend gesproken: mocht u van plan zijn de met sterren overladen productie Titane (verrassende winnaar van de Gouden Palm in Cannes) te gaan zien, dan is het goed te weten dat bij de vertoning gisteravond het voltallige publiek de zaal voortijdig verliet, bleek en kolkhalzend na een overdaad aan misselijk makend geweld.
Geef een reactie