Vanavond om 20.00 uur op Veronica. ‘Revenant’ betekent volgens het woordenboek ‘(als) uit de dood teruggekeerde; geest, spook’. De pelsjager Hugh Glass (geweldig gespeeld door Leonardo diCaprio) wordt door zijn collega’s ‘voor dood’ achtergelaten, nadat hij in een gevecht met een beer vreselijk toegetakeld is. Een normaal mens zou deze situatie nooit overleven, maar Glass is geen normaal mens. Hij is een soort Griekse held, die – misschien op voorspraak van een of andere, hem gunstig gezinde godheid – onsterfelijk lijkt te zijn. Een snerpend salvo van roodhuidenpijlen kan hem niet deren. Hij houdt stand in een woest kolkende, ijskoude rivier. Zelfs tegen die beer van voorwereldlijk formaat, met klauwen als keukenmessen, is hij opgewassen – maar vraag niet hoe hij uit de strijd komt. Als een spookverschijning strompelt DiCaprio, meer dood dan levend, door de sneeuw, voortgedreven door wraakzucht. The Revenant heeft niets met de realiteit te maken, ook niet met die van de negentiende eeuw in het rauwe Amerika van meedogenloze bizonjagers, bloeddorstige indianen, angstaanjagende landschappen en onmenselijke winters. De film is een moderne mythe, een hedendaags heldenepos, waarin het gaat om grote thema’s als liefde, vriendschap, verraad, overleven en wraak, en niet om (on)geloofwaardige details. Hoewel die details wél heel overtuigend in beeld gebracht worden. Je zou haast denken dat Homerus zelf de cameravoering deed, al schijnt die blind geweest te zijn, als hij al bestaan heeft.
Geef een antwoord