Een oplettende lezer maakte de OCW-redactie na het lezen van het verhaal over de Udet Boje, attent op de bijzondere levensgeschiedenis van de geestelijk vader van deze volkomen mislukte reddingsboei, luchtmachtgeneraal Ernst Udet (1896-1941). Als jong ventje was hij al geïnteresseerd in vliegtuigen. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, was hij er als de kippen bij om zich aan te melden als gevechtspiloot. Hij bleek een groot talent. Aan het eind van de oorlog had hij 61 vijandelijke bommenwerpers neergehaald. Tussen de beide oorlogen werd Udet stuntpiloot (zie de video hieronder) en richtte een vliegtuigfabriek op, die later werd overgenomen door Messerschmidt. Zijn biografie Mein Fliegerleben werd een groot succes. Toch ging hij gebukt onder ernstige depressies. Hoewel hij niets moest hebben van de nazi’s, sloot hij zich in het begin van de jaren dertig op aandringen van zijn oude kameraad Hermann Göring aan bij de NSDAP. Hij hielp het nieuwe bewind met het opbouwen van de Luftwaffe. Kort voor het begin van de oorlog werd Udet gepromoveerd tot Generalluftzeugmeister. Na de capitulatie van de Fransen op 20 juni 1940 ontving Udet het ereteken van het IJzeren Kruis en werd benoemd tot Generaloberst. Desondanks bleef hij last houden van depressies, nog verergerd door het verlies van de Slag om Engeland en de rampzalig verlopen invasie in de Sovjet-Unie. Eind augustus 1941 had hij een lang privégesprek met Göring waarin hij zijn ontslag aanbood. Göring weigerde. Op 17 november 1941 schoot Ernst Udet zichzelf een kogel door het hoofd, terwijl hij aan de telefoon was met zijn vriendin Inge Bleyle. Hij zou een afscheidsbriefje hebben nagelaten met de tekst ‘Ingelein, waarom heb je me in de steek gelaten?’ en ‘Man van IJzer, jij bent verantwoordelijk voor mijn dood’. ‘Ingelein’ was zijn vriendin Inge en de ‘Man van IJzer’ was Hermann Göring. Uiteraard werd de zelfmoord van Udet voor het publiek geheim gehouden. De officiële lezing was dat Udet op een heldhaftige manier was omgekomen bij het testen van een nieuw jachtvliegtuig.
Zie ook: Historynet.com
Foto: John Barrie / English Wikipedia
Geef een reactie