Toen ze erachter kwamen dat er van Theo van Doesburg vreemd genoeg geen biografie bestond, besloten cultuurhistoricus Sjoerd van Faassen en biograaf (van ondere anderen Jan Hanlo) Hans Renders er zelf maar een te schrijven. Vrij snel kwamen ze erachter waaróm die biografie nog niet bestond: er is weinig te vinden over het persoonlijke leven van de wereldberoemde oprichter van kunstbeweging De Stijl, en wat je over zijn professionele leven te weten wilt komen, moet je overal vandaan halen. Vooral omdat hij zo ongelooflijk veelzijdig was, of meende te zijn: naast hoofdredacteur van tijdschrift De Stijl presenteerde hij zich als schilder, glas-in-lood-kunstenaar, typograaf, grafisch vormgever, interieurontwerper, architect, kunstcriticus, dichter en prozaschrijver. Van Faassen en Renders trokken de hele wereld over op jacht naar materiaal over het leven van Van Doesburg. Het Vlaamse cultuurprogramma Pompidou maakte naar aanleiding van de biografie Ik sta helemaal alleen, Theo van Doesburg 1883-1931 een tweedelige podcast met Hans Renders. Van Doesburg komt eruit naar voren als een talentvol, bevlogen voorvechter van het modernisme, maar ook als een eigenwijze, ijdele kwast, die geen tegenspraak dulde en met iedereen ruzie maakte. Zo twistte hij met Piet Mondriaan, een van de eerste medewerkers van De Stijl, eindeloos over de kwestie van ‘de diagonaal in een kunstwerk’, die Mondriaan streng verbood in het abstracte lijnenspel van die tijd, maar volgens Van Doesburg essentieel en volstrekt onmisbaar was. Met de vooraanstaande architect J.J.P. Oud kreeg Van Doesburg hooplopende ruzie omdat hij zich met dingen bemoeide waar hij – zonder ook maar iets van een bouwkundige opleiding – de ballen verstand van had, volgens Oud. Renders erkent in de podcast de prominente rol die Van Doesburg in het begin van de vorige eeuw gespeeld heeft in de internationale modernistische kunstbeweging, maar laat toch ook weten dat hij en zijn medebiograaf af en toe schoon genoeg hadden van deze zelfingenomen wijsneus.
Klik hier voor de Volkskrant-recensie van Aleid Truijens over de biografie.
Geef een reactie