‘Riceboy’ staat gelijk aan ons ‘spleetoog’ of ‘poepchinees’. In het Canada (en niet alleen daar, maar overal) van de jaren negentig weten de klasgenoten van de 6-jarige Dong-Hyun wel raad met dat nieuwe Koreaanse immigrantje. Zijn buitenmodel bril helpt hem ook niet echt. Maar zijn alleenstaande moeder So-Young leert hem dat hij zich niet moet laten pesten en dat hij van zich af moet slaan. Dat leidt prompt tot een schorsing van een week. So-Young is met haar kind naar Canada geëmigreerd nadat haar geestelijk labiele man zelfmoord pleegde. Ze worstelen zich samen door alle uitdagingen heen, al hebben ze ook het nodige met elkáár te stellen. Zo weigert moeder haar zoontje, ondanks zijn voortdurend aandringen, ook maar iets te vertellen over zijn vader. Als puber begint Dong-Hyun [Lees meer…]
The Weight wereldwijd
Eergisteren overleed Robbie Robertson, het op-een (Garth Hudson)-na laatst overgebleven lid van The Band. Hij was 80 en al lang ziek. Als eerbetoon plaatste Open Culture een prachtige, wereldomspannende video van The Weight, het liedje dat Robertson schreef voor het legendarische album Music from Big Pink uit 1968. Aan de tekst is geen touw vast te knopen. Zelfs Robertson zelf had moeite om uit te leggen waar het over ging. Open Culture [Lees meer…]
De man die de Eiffeltoren verkocht
We hebben iets met charmante, gewiekste oplichters. Hoewel Reynaert de vos zijn tegenstanders letterlijk het bloed onder de nagels vandaan haalt, verkneukelen we ons om zijn sluwe streken en om de manier waarop hij domme machthebbers te kakken zet. In de podcastserie De ziel van Parijs vertelt Dirk Velghe, schrijver van het gelijknamige boek, over de meesteroplichter Victor Lustig, de man die de Eiffeltoren verkocht. De gigantische stalen constructie, gebouwd ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van 1889, viel bij de Parijzenaars absoluut niet in de smaak en zou eigenlijk snel weer gesloopt worden. Maar hij was handig voor de telecommunicatie, en zo liet men [Lees meer…]
Leven met een charmante sadist
Frits van Oostrom (70) is onlangs afgezwaaid als hoogleraar Middelnederlandse taal en letterkunde aan de Universiteit Utrecht. Ter gelegenheid van zijn afscheid besloot hij een dik boek te wijden aan de tekst die hem zestig jaar lang intrigeerde en bezighield: Van den vos Reynaerde. Algemeen beschouwd als hét meesterwerk van onze middeleeuwse literatuur en een van de hoogtepunten in onze literatuurgeschiedenis überhaupt. Bijzonder aan De Reynaert, Leven met een middeleeuws meesterwerk is de combinatie van wetenschappelijke diepgang en geruststellende toegankelijkheid. Van Oostrom begint met een boeiend overzicht van alles wat er de afgelopen eeuwen over de Reynaert gepubliceerd is. Hij legt helder uit waarom ‘onze’ Reynaert zoveel beter is dan de versies in andere talen. Willem ‘die [Lees meer…]
Schutterig genie
Vreemd genoeg gaan de beide trailers hieronder (waarvan de tweede veruit de beste is) alleen over Robert Oppenheimer als ‘vader’ van de atoombom. Terwijl de film (VS, 2023) zeker voor de helft betrekking heeft op Oppenheimer als persoon. Dat deel van het verhaal is minstens zo interessant als de ontwikkeling en uiteindelijke inzet van de atoombom. Naast een begaafd natuurkundige was Opperheimer een politiek en moreel geëngageerde weifelaar. Hij ging er op korte termijn mee akkoord dat zijn uitvinding werd gebruikt om de oorlog in met Japan in één klap te beëindigen (nou ja, in twee klappen), maar verder moest de militaire potentie van de atoombom zoveel mogelijk worden ingesnoerd. Bijvoorbeeld door de nucleaire kennis te delen met de Sovjet-Unie, met het oog op een wederzijds afschrikkingseffect. Dat schoot [Lees meer…]
Mysteries in Jeruzalem
Misschien is het wat te veel hooi op de vork. A House in Jerusalem (2023 – GB, NL, D) kun je zien als een griezelfilm, maar ook als een psychologisch drama, een magisch-realistisch sprookje en een politieke aanklacht. Deze ambitieuze aanpak brengt hier en daar de geloofwaardigheid in het nauw, maar los van elkaar zijn de verhaallijnen op zich boeiend genoeg. En wees eerlijk, hoe geloofwaardig is de historische werkelijkheid waarin Palestijnse families gedwongen werden hun huis te verlaten ten gunste van Joodse nieuwkomers en vervolgens hun heil moesten zoeken in een vluchtelingenkamp? Wat dat drama betreft: de tienjarige, Britse Rebecca betrekt met haar vader een groot huis in Jeruzalem, een oud familiebezit. Dit doen ze om het tragische verlies van moeder te verwerken, die omgekomen [Lees meer…]
Kolossale zoeker
Op 7 september wordt Sonny Rollins, de grootste levende jazzlegende, 93. Hij speelt al een aantal jaren geen saxofoon meer, als gevolg van een longaandoening die mogelijk het gevolg is van het inademen van giftig stof na 9/11, bij hem om de hoek. Hoog tijd om kennis te nemen van zijn lijvige biografie Saxophone Colossus, The Life and Music of Sonny Rollins, geschreven door Aidan Levy. Rollins was als tiener al een fenomeen in New York. Voor zijn twintigste had hij reeds met alle jazzgroten van zijn tijd op het podium gestaan. In de jaren vijftig gold hij als een van de helden van de moderne jazz. Fameus is de LP Saxophone Colossus uit 1956, met als bekendste nummer de calypso St. Thomas, waarin Rollins voor het eerst teruggrijpt naar zijn roots op Trinidad. Niet lang daarna manifesteerde zich iets wat kenmerkend is voor zijn hele muzikale carrière: de combinatie van [Lees meer…]
Gonzo’s Farewell (?)
Tien jaar terug was Jan Donkers, 70 inmiddels, opeens weer op de radio. Niet op een officiële zender, daar had Jan zijn buik van vol. Andersom trouwens ook, sinds de komst van de zendercoördinatoren, die alles wat geen honderdduizend luisteraars trok meedogenloos afserveerden. Wat maakte het uit. Het ging erom dat Gonzo terug was. En gelukkig was alles zoals het was. ‘Kabaal en sentiment’, twee nummers achter elkaar, even vertellen wat het was en wat er komt, en voort ging het weer. Heerlijk, het eeuwige geklooi met tracks die niet de bedoeling waren en concertdata die nét even niet paraat zijn. Maar altijd garant voor een inspirerende mix van eerbiedwaardig oud en verrassend nieuw. Het recept dat liefhebbers van americana, roots, altcountry, rock’n’roll of hoe je het ook wilt [Lees meer…]
Hoogvliegers van karton, lijm en aluminiumfolie
In de literatuur heeft de term steampunk betrekking op science fiction-achtige verhalen die zich afspelen in de negentiende eeuw, toen in industrie en vervoer de stoommachine de voornaamste krachtbron was. Intussen is steampunk ook binnengedrongen in de moderne kunst. Vaak gaat het om fantastische uitvindingen en apparaten, waarin veel metaal, papier en karton verwerkt is, en in elk geval nooit kunststof. Op Colossal een verzameling surrealistische luchtschepen, gebouwd door de Nederlandse kunstenaar en illustrator Jeroen van Kesteren. Hij gebruikte papier, karton, aluminiumfolie en lijm voor zijn futuristische creaties. De luchtschepen zijn [Lees meer…]
Dochter voor altijd en eeuwig
In The Eternal Daughter (VS, 2022) gaan filmmaakster Julie en haar moeder Rosalind, beiden virtuoos gespeeld door Tilda Swinton, terug naar het landhuis in Wales waar Rosalind een deel van haar jeugd heeft doorgebracht. Julie doet alsof het bezoek bedoeld is om haar moeder een plezier te doen en tevens haar verjaardag te vieren. In werkelijkheid wil ze het verblijf gebruiken om stiekem te werken aan een film over de relatie met haar moeder. Daar komt weinig van terecht, want ze kan zich absoluut niet concentreren. En ’s nachts doet ze geen oog dicht vanwege allerlei enge geluiden. Gaandeweg komen bij Rosalind nare herinneringen boven, en Julie voelt zich hoe langer hoe schuldiger dat ze haar moeder in deze pijnlijke situatie heeft gebracht. Dat komt ervan als je vergeet dat je als dochter niet uit jezelf kunt treden [Lees meer…]