Hyde Park On Hudson is het landhuis in de buurt van New York, eigendom van de moeder van Franklin D. Roosevelt, waar de president zich graag terugtrekt om op adem te komen. De film gaat
over de vermeende liefdesaffaire met zijn verre nicht Daisy, een van zijn – blijkt later – meerdere maitresses. Als je het niet raar vindt dat de president van Amerika zich, terwijl de wereld in brand staat, bezighoudt houdt met postzegels verzamelen, bridgen en autotochtjes maken in het gezelschap van verre nichten, heb je met Hyde Park On Hudson een plezierige avond. Bill Murray doet het erg goed. Bekijk anders eerst de trailer.
Wie kent hem nog? Don Williams
Bijna 74, maar nog volledig intact. (Die op de foto is het niet, voor alle duidelijkheid.)
Tien formidabele jazzclips
Van Strange Fruit tot Take Five en van Django Reinhardt tot John Coltrane. Plus de doorgang naar nog veel meer mooie jazz op Open Culture:
http://www.openculture.com/2012/12/10_great_performances_from_10_legendary_jazz_artists.html
500 jaar vrouwengezichten in de kunst
Chinua Achebe: peetvader Afrikaanse literatuur overleden
Zie NRC
Zie ook: https://twitter.com/tejucole/status/315106298503000064
en: https://twitter.com/tejucole/status/315073647943503872
en:
“This was the third hightfall since he began to look for signs of the new moon. He knew it would come today but he always began his watch three days early because he must not take a risk. In this season of the year his task was not too difficult; he did not have to peer and search the sky as he might do when the rains came. Then the new moon sometimes hid itself for days behind rain clouds so that when it finally came out it was already halfgrown. And while it played its game the Chief Priest sat up every evening waiting.”
Chinua Achebe, Arrow of God
Susan Kane A Word Child
“Susan’s voice is a beautiful instrument; both solid and soaring.” Als je niet terugdeinst voor een beetje traditionele country…
Spotify: Susan Kane – A Word Child
F.B. Hotz over stijl
“Wat een schrijver tot schrijver maakt is de kwaliteit van zijn verwoording, en niets anders. Niets. Niet het gegeven, de strekking of de invalshoek maakt het meedelen tot schrijven; het zijn de gekozen woorden, hun rangschikking, en het vervangen van ongewone woorden door gewone. Er is een soort magie die aan een gewoon woord in een kalme zin wurgkracht kan geven.”