• Reclame
  • Bedrijfsjournalistiek
  • Tekstredactie
  • Interviews
  • Onderwijs
  • CD-recensies

René Leverink Tekst

  • Home
  • Over René Leverink Tekst
  • OCW / blog
  • Taal & Communicatie / blog
  • Nieuws
  • Assortiment
  • Contact
Je bent hier: Home / Archief voor Taal & communicatie

Geen idee!

17 december 2017 Reageer

Hieronder staat de langere bioscoopversie. De tv-versie is niet te vinden. Dat is jammer, want zoals zo vaak is korter beter. Hoe dan ook, hij is fraai, de commercial van Heineken over de wereldtentoonstelling in Parijs van 1889, inderdaad: die van de Eiffeltoren. ‘Gebaseerd op een waargebeurd verhaal’, lezen we in het begin. Klopt, Heineken was aanwezig en won zelfs de Grand Prix (in welke categorie vermeldt de geschiedenis niet). Heerlijk voldaan loopt Eiffel zelf rond op de expositie, snoevend en gnuivend om de overige inzendingen. Hij blijft een Fransman natuurlijk. Bij de Heineken-stand aangekomen gelooft hij zijn ogen niet: [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: commercial, Heineken

Engelands beste tv-reclame ooit

15 december 2017 Reageer

In 2006 was de verkiezing van de meest favoriete Britse tv-reclame ooit. Winnaar werd de commercial voor Hovis-brood uit 1973. Regisseur was niemand minder dan filmer Ridley Scott, bekend van blockbusters als Blade Runner (1982), Gladiator (2000) en Black Hawk Down (2002). Voor de Britten is het filmpje van de jonge broodventer die zich met zijn bakkersfiets omhoogworstelt naar het hoogste punt van een steile kasseienstraat, begeleid door de klanken van Dvoraks Nieuwe Wereld-symfonie, pure nostalgie. Onlangs werd de jongen van toen opgespoord. Carl Barlow was dertien ten tijde van de opname. Nu is hij 57 en een gepensioneerde brandweerman. “Het was puur geluk dat ik de Hovis-jongen werd. We waren [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht

Klotenreclame

15 november 2017 1 Reactie

Zo blij zijn met een vondst dat je hem gênant vaak te berde brengt. Bij energieleverancier Green Choice bedachten ze het woord ‘aardkloten’. “Over het klimaat wordt veel gepraat. Maar er gebeurt te weinig. Het komt vaak neer op vage afspraken en symbolische acties. Wij noemen dat aardkloten,” roept een snerpende vrouwenstem in de tv-commercial. Zij blaft het woord de kamer in met die nasale schelheid die bij dat soort jonge vrouwen in de mode is. Je hoort het ook bij Brecht van Hulten (“Kèssaèè!”) en bij Rivka op het [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht

Waar wachten we nog op?

11 november 2017 Reageer

Onder de titel MOOC Middelnederlands heeft de vakgroep middeleeuwse letterkunde van de Universiteit van Antwerpen een serie online-colleges over de Middelnederlandse literatuur samengesteld, die een prachtig en erudiet overzicht geeft van de eerste eeuwen van onze literatuurgeschiedenis. Om niet alles dubbel te hoeven doen, hier de introductie zelf: “Welkom op MOOC Middelnederlands, een initiatief dat Middelnederlandse literatuur voor een breed publiek wil ontsluiten onder de vorm van een reeks open online colleges (Massive Open Online Course). Deze inleidende colleges gaan over hoogtepunten uit de Nederlandstalige literatuur in de middeleeuwen en willen een breed publiek van geïnteresseerden aanspreken. Er wordt daarom geen specifieke [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: middelnelderlands, MOOC

Pleij op zijn best

7 oktober 2017 Reageer

Stap in de auto, stop het hoorcollege Middeleeuwen van Herman Pleij in de cd-speler, rij naar Besançon, en je zult niet één keer ‘eh’ horen. Pleij, pensioenprofessor in de middeleeuwse cultuurgeschiedenis, is een begaafd en meeslepend spreker. Hij bewijst het regelmatig in De Wereld Draait Door, waar hij door de presentator nauwelijks tot zwijgen te brengen is. Een entertainer die wat te melden heeft. Pleij is óók schrijver, van belangrijke titels over de literatuur en cultuur van de middeleeuwen en latere tijden. In het kader van de Maand van de Geschiedenis schreef hij het essay Geluk!? – van hemelse gave tot hebbeding, waarin hij uitzoekt hoe de gelukservaring door de eeuwen heen tot de mens is gekomen of hoe de mens die gelukservaring door instanties buiten hem om zoveel mogelijk onthouden is. Geluk hoorde nu eenmaal niet bij het leven op aarde, dus alles wat de mens geluk dreigde [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: geluk, Pleij

Give that man a Bell’s!

22 augustus 2017 Reageer

Wat Coca Cola en McDonald’s, hoofdsponsors van de Olympische Spelen, met sport te maken hebben, ontgaat ons ten enenmale. Voetballers krijgen van de trainer op hun sodemieter als zena de vakantie twee kilo te zwaar zijn, maar de eredivisie laat zich sponsoren door Burger King. Drank en lezen daarentegen, dat is toch weer een ander verhaal. Menige boekhandel breidt zijn assortiment in al zijn wanhoop (je moet toch wát verkopen) uit met een selecte collectie ‘leeswijn’. Volkomen legitiem is [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht

Een onaangenaam mens valt over taalfouten

28 juli 2017 Reageer

KnipselAls leraar Nederlands, maar ook als iemand anders, moet je één ding nooit doen: anderen op taalfouten wijzen. En dat niet alleen omdat je daarmee de stemming bederft. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Michigan blijkt namelijk dat vervelende, in zichzelf gekeerde persoonlijkheden zich meer aan fouten in spelling en grammatica ergeren dan aardige, open mensen. Als je iemand die ‘groter als mij’ zegt op de vingers tikt, ben je dus niet alleen een pietlut, maar ook een onaangenaam mens. We zullen daarom ook [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht

Niet echt geniaal

15 juli 2017 Reageer

Bijna drie miljoen keer is onderstaande video bekeken op YouTube. Er zijn 3.695 ‘likes’ en 90 duimen omlaag. De ‘likers’ zijn onder de indruk van de aandoenlijke peuter die feilloos de juiste kaarten naar zijn vader brengt: een genie van zestien maanden! Waarschijnlijk zijn die negentig anderen jaloers. Of ze vinden het opschepperij om dat filmpje op YouTube te zetten. Of ze zijn van mening dat het ventje met zand en schelpjes moet spelen, in plaats van naamkaarten. Hoe dan ook, er valt wel wat af te dingen op de vermeende genialiteit van het mannetje. Het heeft hooguit [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht

Opgezwollen en zompig

25 juni 2017 Reageer

Steeds vaker hoor je mensen zeggen dat ze geen zin in nieuws meer hebben. Ze zien alleen maar narigheid en worden daar neerslachtig van. Heel begrijpelijk. Het journaal en de krant zijn tegenwoordig inderdaad vergaarbakken van nationale en internationale ellende. Daarom hierbij een pleidooi voor de terugkeer van de Gemengde Berichten. Zo lazen we jaren geleden dat in Tokyo bij een botsing tussen twee fietsers één slachtoffer was gevallen. Ook geen leuk nieuws natuurlijk, maar [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht

Praat maar vol, jongens!

12 juni 2017 Reageer

Je ziet Michel Wuyts in onderstaande video glunderen als Wim te Brake een vergelijking maakt met de toneelstukken van Shakespeare. Die waren bedoeld om gespeeld te worden, maar worden tegenwoordig vooral gelezen. Hetzelfde geldt in zekere zin voor het tv-commentaar van Michel Wuyts en José de Cauwer bij de Oympische wegrit van 2016. Dat is nu integraal door Te Brake en zijn wielervriend Jeroen Duvillier overgetypt en uitgegeven in boekvorm, [Lees meer…]

Onderwerp: Taal & communicatie, Uitgelicht

  • « Vorige pagina
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 13
  • Volgende pagina »

Taal & communicatie

De hele dag proberen we anderen iets duidelijk te maken en proberen anderen ons iets duidelijk te maken. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer. Ons taalsysteem is even ingenieus als kwetsbaar. Het T&C-blog van René Leverink Tekst gaat over de vraag in hoeverre taal tot communicatie leidt. Daarbij gaan we uit van een ruime opvatting van het begrip ‘taal’.

Ontvang blogberichten per mail

Recente Taal & Communicatie berichten

Verslavende reclame

15 januari 2019

Ralph en Tom weten hoe het moet

4 november 2018

Minder, minder

5 oktober 2018

Hé Marietje!

31 augustus 2018

Froger schaamt zich grappig

23 juni 2018

door Aftrap Communicatie