Op school leerden we wat de primaire oorzaken waren van de opkomst van het Derde Rijk in de jaren dertig. Paramilitaire bendes die de oppositie terroriseerden, de incompetentie en het opportunisme van de Duitse conservatieven, de Rijksdagbrand. En we leerden over het cruciale belang van propaganda, het bewust verkeerd informeren van de bevolking, bedoeld om de publieke opinie massaal te laten omslaan en om populariteit te verwerven (of op zijn minst de schijn daarvan). Terwijl Minister van Propaganda Joseph Goebbels Joden en linkse artiesten en [Lees meer…]
Verslavende reclame
Bij Japanse prentkunst denk je natuurlijk in de eerste plaats aan de fameuze tekeningen van Katsushika Hokusai. Open Culture wijst op een andere categorie van fantastische Japanse grafische vormgeving: de reclame. Op de website At Pink Tentacle vinden we tientallen voorbeelden van affiches uit het begin van de vorige eeuw en later. Ze hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Niet alleen vanwege de nostalgische en daardoor op de een of andere manier toch weer moderne vormgeving, maar vooral [Lees meer…]
Ralph en Tom weten hoe het moet
Er valt heel wat te lachen op de borden langs de snelweg. Zo lees je in de zomer wel eens: ‘Zon laag? Zonnebril op!’ Kijk, daar was je zelf nooit opgekomen. Een tijdje geleden stond er: ‘Niets is zo bezopen als met drank op gaan rijden.’ Leuk bedacht! Wat je tegenwoordig vaak tegenkomt, is een bord met een blauwgroene achtergrond en in een soort babykamerlettertype de letters MONO. Nauwelijks leesbaar daaronder nog: ‘Ongestoord onderweg.’ De eerste gedachte is: inderdaad, dat stereogeluid is zeer storend, want niemand in de auto zit precies op de juiste positie om er ten volle van te kunnen genieten. Maar is [Lees meer…]
Minder, minder
“ING introduceert minder grijze haren door Beleggen met Beheer. Dat ontzorgt en bespaart je dus een hoop grijze haren. Die je nu kunt krijgen van… je dochter. Die met haar kéurige vriendinnetjes naar Albufeira op vakantie is. Om eens lekker te ontspannen. Minder grijze haren door Beleggen met Beheer. Voor wie vooruit wil. ING.”
Ehh… sorry!? Kan iemand uitleggen wat er met ING aan de hand is? Drukker met witwassen [Lees meer…]
Hé Marietje!
We zien de standaard ‘CEO’ van iets (vlotte gast, geen stropdas, type Johnny Hallyday), voor een volle zaal in het bekende Nederengels routineus een presentatie ergens over houden. “The results are already there. But the future of sustainability will improve because of the global digital…” De man zelf interesseert het ook geen biet wat hij staat te doen. Als zijn telefoon overgaat, neemt hij gewoon op. Midden in zijn presentatie voor die volle zaal. Dan is er even verwarring. De man kijkt naar het scherm waar zijn powerpoint te zien is, maar als hij opeens ‘Papa’ hoort, kijkt hij achterom de zaal in, alsof daar iemand ‘Papa’ zegt. Dan ziet hij het. Zijn dochtertje! (Ongetwijfeld tweede leg.) Hé Marietje, zegt de man. (Marietje!! Een kind van [Lees meer…]
Froger schaamt zich grappig
Wat waar is, is waar. Eyelove en René Froger hebben voor een zeer amusant vervolg gezorgd op hun ergerlijke ‘multivocáál’-commercial. Eentje vol zelfspot en ironie, die ons terloops ook nog eens onder neus wrijft dat de vorige reclame misschien wel vreselijk irritant was, maar wel enorm de aandacht heeft getrokken. Alleen jammer van de scene met het oude vrouwtje. Op zich is het wel grappig dat zij nu juist die vette knipoog uit de eerste commercial voor haar rekening neemt, maar wat er precies mee bedoeld wordt blijft [Lees meer…]
Een aardig mondje Engels
Hoe goed spreken leerlingen eigenlijk Engels aan het eind van het voortgezet onderwijs? SLO deed onderzoek onder ruim 1.700 leerlingen om vast te stellen in hoeverre ze daadwerkelijk de ERK-streefniveaus voor gespreksvaardigheid Engels halen. En: hoe wordt gespreksvaardigheid eigenlijk geoefend? De resultaten van het onderzoek zijn onlangs gepubliceerd. Hoe kunnen docenten en secties hun lessen Engels nóg beter maken? “In elk geval door [Lees meer…]
#metoo-tergend
Qua bloedirritante reclames wees een lezeres op het rampscenario dat hieronder te zien is. Het is volkszanger René Froger die een bril nodig heeft. Fluitend stapt hij bij Eyelove binnen, al is het raar dat het gefluit gewoon doorgaat als Froger zelf een fluitpauze neemt. De winkeljuffrouw straalt als ze hem ziet: ‘Góeiedag!’ Voordat ze maar kan vragen of ze iets voor hem kan doen, komt Froger al met zijn voorbedachte grapje. Hij wil een ‘multifocaaaaale’ bril. Hij is namelijk zanger zie je. De winkeljuffrouw begrijpt meteen welke kant Froger op wil. ‘Ah, u bedoelt onze Eýelove multifocale bril.’ Jazeker, juffrouw, anders was Froger wel naar Pearle of [Lees meer…]
Wat een ongelofelijke zak is dit!
“Dit is Rob en die noemen wij de pot omdat hij altijd de financiële kant van het verhaal regelt. Niet dus,” zegt de ongelofelijke zak. Nee, zak, geen wonder dat Rob niet kan betalen, jij moet je deel nog overmaken! Nu staat Rob voor aap, omdat jíj te laat bent! “Gelukkig heeft elke vriendengroep ook de stille kracht. Degene die alles op de… achtergrond regelt.” Met ‘één vingerafdruk’ maakt onze zak geld over naar de pot. Rob betaalt. Onze zak kan het niet laten om nog even te informeren of het gelukt is. Rob doet uiteraard of [Lees meer…]
Lichtje moet aan van de Rijksoverheid
De Rijksoverheid waakt over ons als een kloek over haar kuikens. Nu drukt zij op ons hart ‘het ze niet te makkelijk te maken’. ‘Ze’, dat zijn die dekselse inbrekers, die altijd wel binnen weten te komen, of je nou groot, klein, oud, nieuw, vrijstaand of ‘op een rijtje’ woont. Gelukkig hebben we de Rijksoverheid nog. Als we weggaan, moeten we van de Rijksoverheid in de eerste plaats het raam dicht doen. Kijk, dat zal ze leren, die valse Bulgaren en Roemenen! Vervolgens adviseert de Rijksoverheid ons om een ‘lichtje’ aan te laten. De achterliggende gedachte is duidelijk: [Lees meer…]