• Reclame
  • Bedrijfsjournalistiek
  • Tekstredactie
  • Interviews
  • Onderwijs
  • CD-recensies

René Leverink Tekst

  • Home
  • Over René Leverink Tekst
  • OCW / blog
  • Taal & Communicatie / blog
  • Assortiment
  • Contact
Je bent hier: Home / Archief voor Taal & communicatie

Minder, minder

5 oktober 2018 Reageer

“ING introduceert minder grijze haren door Beleggen met Beheer. Dat ontzorgt en bespaart je dus een hoop grijze haren. Die je nu kunt krijgen van… je dochter. Die met haar kéurige vriendinnetjes naar Albufeira op vakantie is. Om eens lekker te ontspannen. Minder grijze haren door Beleggen met Beheer. Voor wie vooruit wil. ING.”
Ehh… sorry!? Kan iemand uitleggen wat er met ING aan de hand is? Drukker met witwassen [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: Grijze haren, ING

Hé Marietje!

31 augustus 2018 Reageer

We zien de standaard ‘CEO’ van iets (vlotte gast, geen stropdas, type Johnny Hallyday), voor een volle zaal in het bekende Nederengels routineus een presentatie ergens over houden. “The results are already there. But the future of sustainability will improve because of the global digital…” De man zelf interesseert het ook geen biet wat hij staat te doen. Als zijn telefoon overgaat, neemt hij gewoon op. Midden in zijn presentatie voor die volle zaal. Dan is er even verwarring. De man kijkt naar het scherm waar zijn powerpoint te zien is, maar als hij opeens ‘Papa’ hoort, kijkt hij achterom de zaal in, alsof daar iemand ‘Papa’ zegt. Dan ziet hij het. Zijn dochtertje! (Ongetwijfeld tweede leg.) Hé Marietje, zegt de man. (Marietje!! Een kind van [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: KPN reclame

Froger schaamt zich grappig

23 juni 2018 Reageer

Wat waar is, is waar. Eyelove en René Froger hebben voor een zeer amusant vervolg gezorgd op hun ergerlijke ‘multivocáál’-commercial. Eentje vol zelfspot en ironie, die ons terloops ook nog eens onder neus wrijft dat de vorige reclame misschien wel vreselijk irritant was, maar wel enorm de aandacht heeft getrokken. Alleen jammer van de scene met het oude vrouwtje. Op zich is het wel grappig dat zij nu juist die vette knipoog uit de eerste commercial voor haar rekening neemt, maar wat er precies mee bedoeld wordt blijft [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: eyelove, Froger

Een aardig mondje Engels

10 mei 2018 Reageer

Hoe goed spreken leerlingen eigenlijk Engels aan het eind van het voortgezet onderwijs? SLO deed onderzoek onder ruim 1.700 leerlingen om vast te stellen in hoeverre ze daadwerkelijk de ERK-streefniveaus voor gespreksvaardigheid Engels halen. En: hoe wordt gespreksvaardigheid eigenlijk geoefend? De resultaten van het onderzoek zijn onlangs gepubliceerd. Hoe kunnen docenten en secties hun lessen Engels nóg beter maken? “In elk geval door [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: Engels, voortgezet onderwijs

#metoo-tergend

23 februari 2018 Reageer

Qua bloedirritante reclames wees een lezeres op het rampscenario dat hieronder te zien is. Het is volkszanger René Froger die een bril nodig heeft. Fluitend stapt hij bij Eyelove binnen, al is het raar dat het gefluit gewoon doorgaat als Froger zelf een fluitpauze neemt. De winkeljuffrouw straalt als ze hem ziet: ‘Góeiedag!’ Voordat ze maar kan vragen of ze iets voor hem kan doen, komt Froger al met zijn voorbedachte grapje. Hij wil een ‘multifocaaaaale’ bril. Hij is namelijk zanger zie je. De winkeljuffrouw begrijpt meteen welke kant Froger op wil. ‘Ah, u bedoelt onze Eýelove multifocale bril.’ Jazeker, juffrouw, anders was Froger wel naar Pearle of [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: eyelove, Froger

Wat een ongelofelijke zak is dit!

12 februari 2018 Reageer

“Dit is Rob en die noemen wij de pot omdat hij altijd de financiële kant van het verhaal regelt. Niet dus,” zegt de ongelofelijke zak. Nee, zak, geen wonder dat Rob niet kan betalen, jij moet je deel nog overmaken! Nu staat Rob voor aap, omdat jíj te laat bent! “Gelukkig heeft elke vriendengroep ook de stille kracht. Degene die alles op de… achtergrond regelt.” Met ‘één vingerafdruk’ maakt onze zak geld over naar de pot. Rob betaalt. Onze zak kan het niet laten om nog even te informeren of het gelukt is. Rob doet uiteraard of [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: ABN Amro, de pot

Lichtje moet aan van de Rijksoverheid

7 februari 2018 Reageer

De Rijksoverheid waakt over ons als een kloek over haar kuikens. Nu drukt zij op ons hart ‘het ze niet te makkelijk te maken’. ‘Ze’, dat zijn die dekselse inbrekers, die altijd wel binnen weten te komen, of je nou groot, klein, oud, nieuw, vrijstaand of ‘op een rijtje’ woont. Gelukkig hebben we de Rijksoverheid nog. Als we weggaan, moeten we van de Rijksoverheid in de eerste plaats het raam dicht doen. Kijk, dat zal ze leren, die valse Bulgaren en Roemenen! Vervolgens adviseert de Rijksoverheid ons om een ‘lichtje’ aan te laten. De achterliggende gedachte is duidelijk: [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: Rijksoverheid

Tijd voor hey

5 februari 2018 Reageer

Als je nog geen depressie hebt, dan zorgt het ministerie van VWS wel dat je er één krijgt. Opnieuw is de rijksoverheid erin geslaagd een volstrekt idiote reclamecampagne te maken. Het gaat over mensen met een depressie. Daar zijn er in Nederland 800.000 van. Maar het is ook wel een beetje hun eigen schuld, vindt de overheid, want ze maken het niet bespreekbaar! En zolang ze het niet bespreekbaar maken, ja, dan is het logisch dat ze depressief blijven. Terwijl het zo simpel is. Je hoeft alleen maar ‘hey’ (spreek uit ‘hee’) te zeggen. Dat kan toch iedereen? Kijk maar naar het filmpje. We zijn [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: hey

Geen idee!

17 december 2017 Reageer

Hieronder staat de langere bioscoopversie. De tv-versie is niet te vinden. Dat is jammer, want zoals zo vaak is korter beter. Hoe dan ook, hij is fraai, de commercial van Heineken over de wereldtentoonstelling in Parijs van 1889, inderdaad: die van de Eiffeltoren. ‘Gebaseerd op een waargebeurd verhaal’, lezen we in het begin. Klopt, Heineken was aanwezig en won zelfs de Grand Prix (in welke categorie vermeldt de geschiedenis niet). Heerlijk voldaan loopt Eiffel zelf rond op de expositie, snoevend en gnuivend om de overige inzendingen. Hij blijft een Fransman natuurlijk. Bij de Heineken-stand aangekomen gelooft hij zijn ogen niet: [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: commercial, Heineken

Engelands beste tv-reclame ooit

15 december 2017 Reageer

In 2006 was de verkiezing van de meest favoriete Britse tv-reclame ooit. Winnaar werd de commercial voor Hovis-brood uit 1973. Regisseur was niemand minder dan filmer Ridley Scott, bekend van blockbusters als Blade Runner (1982), Gladiator (2000) en Black Hawk Down (2002). Voor de Britten is het filmpje van de jonge broodventer die zich met zijn bakkersfiets omhoogworstelt naar het hoogste punt van een steile kasseienstraat, begeleid door de klanken van Dvoraks Nieuwe Wereld-symfonie, pure nostalgie. Onlangs werd de jongen van toen opgespoord. Carl Barlow was dertien ten tijde van de opname. Nu is hij 57 en een gepensioneerde brandweerman. “Het was puur geluk dat ik de Hovis-jongen werd. We waren [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 14
  • Volgende »

Taal & communicatie

De hele dag proberen we anderen iets duidelijk te maken en proberen anderen ons iets duidelijk te maken. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer. Ons taalsysteem is even ingenieus als kwetsbaar. Het T&C-blog van René Leverink Tekst gaat over de vraag in hoeverre taal tot communicatie leidt. Daarbij gaan we uit van een ruime opvatting van het begrip ‘taal’.

Ontvang blogberichten per mail

Recente Taal & Communicatie berichten

Tegen maakt niet uit wat

4 juli 2022

Fijn computeren met Microsoft

24 november 2021

Zo wórd je toch ook de winkel ingejaagd!

13 december 2020

Beestachtige media

9 november 2020

In plaats van blokjes

17 juni 2020

door Aftrap Communicatie