Als je nog geen depressie hebt, dan zorgt het ministerie van VWS wel dat je er één krijgt. Opnieuw is de rijksoverheid erin geslaagd een volstrekt idiote reclamecampagne te maken. Het gaat over mensen met een depressie. Daar zijn er in Nederland 800.000 van. Maar het is ook wel een beetje hun eigen schuld, vindt de overheid, want ze maken het niet bespreekbaar! En zolang ze het niet bespreekbaar maken, ja, dan is het logisch dat ze depressief blijven. Terwijl het zo simpel is. Je hoeft alleen maar ‘hey’ (spreek uit ‘hee’) te zeggen. Dat kan toch iedereen? Kijk maar naar het filmpje. We zijn [Lees meer…]
Geen idee!
Hieronder staat de langere bioscoopversie. De tv-versie is niet te vinden. Dat is jammer, want zoals zo vaak is korter beter. Hoe dan ook, hij is fraai, de commercial van Heineken over de wereldtentoonstelling in Parijs van 1889, inderdaad: die van de Eiffeltoren. ‘Gebaseerd op een waargebeurd verhaal’, lezen we in het begin. Klopt, Heineken was aanwezig en won zelfs de Grand Prix (in welke categorie vermeldt de geschiedenis niet). Heerlijk voldaan loopt Eiffel zelf rond op de expositie, snoevend en gnuivend om de overige inzendingen. Hij blijft
een Fransman natuurlijk. Bij de Heineken-stand aangekomen gelooft hij zijn ogen niet: [Lees meer…]
Engelands beste tv-reclame ooit
In 2006 was de verkiezing van de meest favoriete Britse tv-reclame ooit. Winnaar werd de commercial voor Hovis-brood uit 1973. Regisseur was niemand minder dan filmer Ridley Scott, bekend van blockbusters als Blade Runner (1982), Gladiator (2000) en Black Hawk Down (2002). Voor de Britten is het filmpje van de jonge broodventer die zich met zijn bakkersfiets omhoogworstelt naar het hoogste punt van een steile kasseienstraat, begeleid door de klanken van Dvoraks Nieuwe Wereld-symfonie, pure nostalgie. Onlangs werd de jongen van toen opgespoord. Carl Barlow was dertien ten tijde van de opname. Nu is hij 57 en een gepensioneerde brandweerman. “Het was puur geluk dat ik de Hovis-jongen werd. We waren [Lees meer…]
Klotenreclame
Zo blij zijn met een vondst dat je hem gênant vaak te berde brengt. Bij energieleverancier Green Choice bedachten ze het woord ‘aardkloten’. “Over het klimaat wordt veel gepraat. Maar er gebeurt te weinig. Het komt vaak neer op vage afspraken en symbolische acties. Wij noemen dat aardkloten,” roept een snerpende vrouwenstem in de tv-commercial. Zij blaft het woord de kamer in met die nasale schelheid die bij dat soort jonge vrouwen in de mode is. Je hoort het ook bij Brecht van Hulten (“Kèssaèè!”) en bij Rivka op het [Lees meer…]
Waar wachten we nog op?
Onder de titel MOOC Middelnederlands heeft de vakgroep middeleeuwse letterkunde van de Universiteit van Antwerpen een serie online-colleges over de Middelnederlandse literatuur samengesteld, die een prachtig en erudiet overzicht geeft van de eerste eeuwen van onze literatuurgeschiedenis. Om niet alles dubbel te hoeven doen, hier de introductie zelf: “Welkom op MOOC Middelnederlands, een initiatief dat Middelnederlandse literatuur voor een breed publiek wil ontsluiten onder de vorm van een reeks open online colleges (Massive Open Online Course). Deze inleidende colleges gaan over hoogtepunten uit de Nederlandstalige literatuur in de middeleeuwen en willen een breed publiek van geïnteresseerden aanspreken. Er wordt daarom geen specifieke [Lees meer…]
Pleij op zijn best
Stap in de auto, stop het hoorcollege Middeleeuwen van Herman Pleij in de cd-speler, rij naar Besançon, en je zult niet één keer ‘eh’ horen. Pleij, pensioenprofessor in de middeleeuwse cultuurgeschiedenis, is een begaafd en meeslepend spreker. Hij bewijst het regelmatig in De Wereld Draait Door, waar hij door de presentator nauwelijks tot zwijgen te brengen is. Een entertainer die wat te melden heeft. Pleij is óók schrijver, van belangrijke titels over de literatuur en cultuur van de middeleeuwen en latere tijden. In het kader van de Maand van de Geschiedenis schreef hij het essay Geluk!? – van hemelse gave tot hebbeding, waarin hij uitzoekt hoe de gelukservaring door de eeuwen heen tot de mens is gekomen of hoe de mens die gelukservaring door instanties buiten hem om zoveel mogelijk onthouden is. Geluk hoorde nu eenmaal niet bij het leven op aarde, dus alles wat de mens geluk dreigde [Lees meer…]
Give that man a Bell’s!
Wat Coca Cola en McDonald’s, hoofdsponsors van de Olympische Spelen, met sport te maken hebben, ontgaat ons ten enenmale. Voetballers krijgen van de trainer op hun sodemieter als zena de vakantie twee kilo te zwaar zijn, maar de eredivisie laat zich sponsoren door Burger King. Drank en lezen daarentegen, dat is toch weer een ander verhaal. Menige boekhandel breidt zijn assortiment in al zijn wanhoop (je moet toch wát verkopen) uit met een selecte collectie ‘leeswijn’. Volkomen legitiem is [Lees meer…]
Een onaangenaam mens valt over taalfouten
Als leraar Nederlands, maar ook als iemand anders, moet je één ding nooit doen: anderen op taalfouten wijzen. En dat niet alleen omdat je daarmee de stemming bederft. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Michigan blijkt namelijk dat vervelende, in zichzelf gekeerde persoonlijkheden zich meer aan fouten in spelling en grammatica ergeren dan aardige, open mensen. Als je iemand die ‘groter als mij’ zegt op de vingers tikt, ben je dus niet alleen een pietlut, maar ook een onaangenaam mens. We zullen daarom ook [Lees meer…]
Niet echt geniaal
Bijna drie miljoen keer is onderstaande video bekeken op YouTube. Er zijn 3.695 ‘likes’ en 90 duimen omlaag. De ‘likers’ zijn onder de indruk van de aandoenlijke peuter die feilloos de juiste kaarten naar zijn vader brengt: een genie van zestien maanden! Waarschijnlijk zijn die negentig anderen jaloers. Of ze vinden het opschepperij om dat filmpje op YouTube te zetten. Of ze zijn van mening dat het ventje met zand en schelpjes moet spelen, in plaats van naamkaarten. Hoe dan ook, er valt wel wat af te dingen op de vermeende genialiteit van het mannetje. Het heeft hooguit [Lees meer…]
Opgezwollen en zompig
Steeds vaker hoor je mensen zeggen dat ze geen zin in nieuws meer hebben. Ze zien alleen maar narigheid en worden daar neerslachtig van. Heel begrijpelijk. Het journaal en de krant zijn tegenwoordig inderdaad vergaarbakken van nationale en internationale ellende. Daarom hierbij een pleidooi voor de terugkeer van de Gemengde Berichten. Zo lazen we jaren geleden dat in Tokyo bij een botsing tussen twee fietsers één slachtoffer was gevallen. Ook geen leuk nieuws natuurlijk, maar [Lees meer…]