• Reclame
  • Bedrijfsjournalistiek
  • Tekstredactie
  • Interviews
  • Onderwijs
  • CD-recensies

René Leverink Tekst

  • Home
  • Over René Leverink Tekst
  • OCW / blog
  • Taal & Communicatie / blog
  • Assortiment
  • Contact
Je bent hier: Home / Onderwijs / Van Twaalf Tot Achttien

Van Twaalf Tot Achttien

12-18 ( nieuw (2)In opdracht van SLO (instituut voor leerplanontwikkeling) schrijft René Leverink Tekst maandelijks een of meer artikelen voor het onderwijsmagazine Van Twaalf Tot Achttien, vakblad voor voortgezet onderwijs. De artikelen gaan over projecten en andere activiteiten die SLO uitvoert op het gebied van leerplanontwikkeling en ondersteuning van onderwijsinstellingen. Een van de recente stukken gaat over burgerschapsonderwijs. SLO neemt het voortouw in de ontwikkeling van een website waar alle kennis en ervaring op dit terrein worden samengebracht. Ander voorbeeld: Wegwijs in digitalisering. Er komt steeds meer digitaal lesmateriaal beschikbaar. Welke keuzes maak je als school, als sectie, als leraar? Dan: een complete make-over voor het vak maatschappijwetenschappen. En: een nieuw verblijf voor de soepschildpad – een nieuwe website over hogere denkvaardigheid. Het vak ANW is vanaf 2015 geen verplicht vak meer op het vwo. Om leerlingen tóch goed te kunnen voorbereiden op het wetenschappelijk onderwijs is een nieuwe, brede aanpak ontwikkeld met de naam wetenschapsoriëntatie. Differentiëren gebeurt vaak buiten de les, in speciale arrangementen. Het kan ook heel goed in de les, wat nog eens spannend onderwijs oplevert ook. Onderwijs2032 was duidelijk over burgerschapsonderwijs: “Alle scholen hebben de taak leerlingen te leren hoe een democratie werkt, wat daarin de spelregels zijn en welke normen en waarden daarin een rol spelen.” SLO ontwikkelde de website Burgerschap in de school. Intussen maakt het onderwijs zich sterk voor gepersonaliseerd leren. In Van Twaalf tot Achttien een artikel over de SLO-website Leerplan in beeld, die een overzicht geeft van de doorlopende leerlijnen van het primair onderwijs tot en met de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Op die manier kan recht gedaan worden aan individuele leerbehoeften én aan algemene randvoorwaarden. ‘Vernieuwing’ is een soort mantra in het Nederlandse onderwijs. Maar zijn er ook dingen waar de onderwijsvernieuwing per se van af moet blijven? We vroegen het aan Jos van Kemenade, oud-minister van Onderwijs en nog altijd beroemd en berucht vanwege zijn ‘middenschool’. Zijn antwoord was duidelijk: “Waar de onderwijsvernieuwing van áf moet blijven? Die moet nérgens van afblijven!” Van Kemenade mag dan onlangs tachtig zijn geworden, hij heeft nog niets van zijn passie voor het onderwijs verloren. Klik hier voor het artikel in van Twaalf Tot Achttien.
Met ingang van schooljaar 2017-2018 is er voor hvo en vwo een nieuw examenprogramma CKV. SLO helpt scholen en docenten op weg met een digitale handreiking. Klik hier voor het artikel in Van Twaalf tot Achttien.
Hoe goed spreken leerlingen Engels aan het eind van hun loopbaan in het voortgezet onderwijs? SLO deed onderzoek onder ruim 1.700 leerlingen om vast te stellen in hoeverre ze inderdaad de internationale streefniveaus voor gespreksvaardigheid in het Engels halen. Klik hier voor het artikel in Van Twaalf tot Achttien voor de resultaten en conclusies van het onderzoek. Eén ding is zeker: de beste manier om de spreekvaardigheid te verbeteren, is in de les zoveel mogelijk Engels spreken.
Het Europees Referentiekader voor de Talen is officieel volwassen: in 2019 bestaat het 18 jaar. Het ERK, een raamwerk van niveauomschrijvingen, heeft inmiddels een vaste plek in het talenonderwijs. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa. Onlangs lanceerde de Raad van Europa een geactualiseerde versie, waarbij de nadruk ligt op taal als communicatiemiddel. Docenten Frans Jouke Brouwer en Katelijne Leijten-Roos vertellen over hun jarenlange ervaring met het ERK en hun kennismaking met de nieuwe versie. Klik hier voor het artikel in Van Twaalf tot Achttien.

  • Van Twaalf Tot Achttien
  • SLO Context
  • Voortgezet onderwijs op weg naar 2050
  • Jubileumboek Rijksuniversiteit Groningen
  • 400 jaar Michiel de Ruyter
  • LRPLN
  • Wijzer met water
  • Burgerschap in Zwolle
  • Verhalen van veteranen
  • Maatwerk / Bonhoeffer College
  • Nieuwe impuls burgerschapsonderwijs
  • Leerplankader verkeerseducatie
  • Wij-leren.nl

door Aftrap Communicatie